Mange innen både politikk og massemedier liker å kritisere kommunikasjonsbyråene (eller pr-byråer som noen medier litt misvisende pleier å kalle dem). Forbausende mange kritikere når en tenker på hvor mange ansatte i bransjen som kommer nettopp fra nyhetsmedier og politikk.
Nå ser det imidlertid ikke ut som denne kritikken påvirker resultatene i særlig grad. Kundene kjøper stadig flere tjenester. I følge ferske tall fra KOMM, de sertifiserte kommunikasjonsbyråenes forening er det kraftig vekst i bransjen. I følge nettsidene til KOMM var det en byråinntekt i disse medlemsbedriftene på totalt 474 millioner kroner i 2011, opp 20 prosent fra året før. Det må man jo si er en kraftig oppgang i et år som var ganske turbulent for mange i næringslivet både i og utenfor Norge. Hele oversikten over hvordan utviklingen har vært i de enkelte byråene kan man lese her.
Styreleder Morten Woldsdal uttaler at veksten ikke på noen måte har nådd toppen, men at en omsetning på en milliard kroner for disse byråene innen 2016 burde være innen rekkevidde. På bloggen til Gambit, det største av byråene, har Ole Tom Nomeland skrevet en interessant sak om hvorfor bransjen vokser. Nå er ikke kommunikasjonsbransjen alene om ha en slik vekst blant kunnskapsbedrifter, også en rekke andre konsulentbedrifter innen enda større kategorier enn kommunikasjonsrådgiverne, opplever bra vekst. Det er gode tider for konsulenter i Norge. Det viser også tallene fra Statistisk Sentralbyrå, noe jeg blogget om her.
KOMM er i løpet av dette året blitt en del av Abelia i den forstand at de som er medlemmer der også er med i Abelia og NHO, og kan nyte godt av en sekretariatsfunksjon og medlemsfordelene man har når man er flere kunnskapsbedrifter sammen. En av de tingene vi skal gjøre sammen er å arrangere Gullkorn 2012, en festaften for kommunikasjonsbransjen 18. oktober der det også skal deles ut priser til de beste prosjektene. Det som er viktig å merke seg i dag er at fristen for å nominere kandidater går ut allerede i morgen, 14. september. Så hvis noen sitter på et godt forslag til prisvinner innenfor noen av kategoriene, så må de sende inn forslag raskt.
torsdag 13. september 2012
Gode tider i kommunikasjonsbransjen
Abonner på:
Legg inn kommentarer
(
Atom
)
Ingen kommentarer :
Legg inn en kommentar