fredag 28. september 2012

Blogginnlegg nr. 1000

Chaffeys blogg i august 2008
Dette innlegget er nr 1000 på denne bloggen siden oppstarten i august 2008. Det er i hvert fall det statistikkverktøyet som er innebygget i bloggen forteller meg, og da er det sikkert riktig. Den forteller også at det har vært totalt 347 008 sidevisninger siden starten for fire år siden, 14 347 i løpet av siste måned. En slik milepæl er jo også en god anledning til å foreta et lite tilbakeblikk.

Da jeg begynte å blogge var det mange profilerte norske bloggere som allerede hadde holdt på i flere år, blant annet Vampus, Eirik Newth, Torbjørn Røe Isaksen og Espen Andersen, folk det var lett å la seg inspirere av. På den tiden plaget jeg mine medarbeidere i Abelia med eposter om ting jeg var opptatt av, gjerne med lenker til nettsteder, blogger, YouTube og andre ting jeg hadde funnet på internett.

Og jeg hadde naturligvis lenge tenkt tanken om at en blogg ville være en mye smartere måte å bringe egne og andres tanker videre, og nå ut til mange flere, men jeg måtte dyttes litt for å komme i gang. En av de som dyttet mest var Grete Faremo, i dag justisminister, men i 2008 styreleder i Abelia. En annen som maste om blogg var Hilde Wibe, Abelias kommunikasonssjef, og en av flere i Abelia som allerede var blogger før jeg kom i gang. En annen inspirasjonskilde var Kyrre Lekve som begynte å blogge da han jobbet i Abelia i 2007, tok et års pause da han ble statssekretær, men har kommet sterkt tilbake på Lekves Lettelser senere. I det første innlegget på denne bloggen, 30. august 2008, skrev jeg i en slags forsiktig programerklæring at:

"Ambisjonen er for det første å skrive litt om saker som opptar meg. Både dagsaktuelle hendelser og mer overordnede samfunnsmessige forhold. Som globalisering, innovasjon, teknologi, eldrebølge, migrasjon, næringsliv, politikk og fotball. For det andre gir dette formatet mulighet til å dele nettlenker og annen informasjon jeg tror kan være nyttig for andre. Enten det er arrangementer og kurs, ting vi gjør og mener i Abelia, andre blogger eller spennende artikler, podcasts og foredrag på andre nettsteder."

Slik har det vel i stor grad også blitt. Den første helgen som blogger i august 2008 skrev jeg tre saker til, en om  et foredrag på TED, en om Sarah Palins inntreden i valgkampen i USA og en om Clayton Christensens tanker om disruptiv innovasjon i helsesektoren. Temaer jeg har kommet tilbake til flere ganger. Og to uker etter at jeg ble blogger, den 15. september 2008, kom den spektakulære konkursen i Lehman Brothers og hele finanskrisen i USA. Det ble derfor aldri noe problem å finne aktuelle saker å skrive om i starten, og det har i grunnen aldri vært noe problem senere heller. Det kan noen ganger være krevende å ha nok tid til å skrive lengre ting, men det er ikke spesielt vanskelig å finne noe å skrive om.

Er det verdt tiden det tar å være blogger? Det tar jo tross alt litt tid å skrive omkring 20 innlegg i måneden. Mitt svar på det er et entydig ja. I min rolle som leder av en interesseorganisasjon i næringslivet gir bloggen en unik mulighet til å   formulere tanker og meninger, og kommentere dagsaktuelle saker. Når man i tillegg har beveget seg litt politisk, og jeg opplever av og til at enkelte påstår at jeg mener litt andre ting enn jeg faktisk gjør, er bloggen en utmerket måte å selv ta regi over sine egne meninger og holdninger.

Mest lest gjennom tidende på bloggen min er innleggene "Hva skal vi leve av når oljen tar slutt?", "Trenger vi en (rosa)bloggplakat?", og "McKinsey om sosiale medier i bedrifter". Det kan være litt tilfeldigheter som avgjør om et innlegg blir lest av veldig mange, blant annet hjelper det på trafikken om innlegg blir lenket til fra VG, Twitter eller andre blogger med høy trafikk. Men det er ikke tilfeldig at temaene i disse innleggene topper listen. Innlegg om aktuelle politiske saker, om viktige trender og innlegg om sosiale medier har gjerne hatt bra lesertall.

Jeg vil skrive om både politikk og sosiale medier fremover også, men jeg synes det er et poeng å være ganske bred når det gjelder valg av temaer. Jeg vil helt sikkert skrive flere innlegg om teknologi, forskning, ledelse, fotball, gode bøker, spennende foredrag og møter med innovative bedrifter i hele Norge også. Jeg har prøvd å se tilbake og finne ut om form og innhold har endret seg mye siden oppstarten for fire år siden. Det har nok vært noen justeringer, men først og fremst tror jeg det er en form for kontinuitet i forhold til at jeg skriver om ting jeg interesserer meg for og mener noe om. Og saker der jeg har lest eller hørt synspunkter og analyser fra folk som jeg tror både jeg og andre kan lære noe av..

2 kommentarer :