Reflections of a Newsosaur |
Det er et par poenger i denne utviklingen det kan være grunn til å understreke litt ekstra, i en tid der bedrifter i flere bransjer er utsatt for digitalisering i hele eller deler av sin verdikjede.
For det første er det grunn til å peke på at det kan ta tid før digitaliseringen skyter fart, selv i avisbransjen som ble utsatt for konkurrenter på internett ganske tidlig. For de fleste husholdninger i norske byer var det mulig å ha et internettabonnement fra 1995, men det tok flere år før de for alvor ødela de etablerte analoge aktørenes virksomhetsmodeller. Annonseinntektene til papiravisene i USA fortsatte faktisk å vokse videre helt til 2005, men da snudde det og gikk brått utforbakke. Og det går stadig raskere utforbakke. Allan D. Mutter skriver:
"Print advertising revenues at newspapers in the first half of this year fell 25 times faster than digital sales grew, demonstrating the feebleness of the industry’s response to the shifting (shifted?) media landscape. In the fist six months of 2012, the aggregate print sales of the nation’s papers fell by $796.8 million, or 8.0%, from the prior year, according to data released last week by the Newspaper Association of America, an industry trade group."
Grafen over viser også at det verste ikke nødvendigvis er over. Mens rubrikkannonser for boliger, biler og jobber totalt har falt med 80 prosent siden 2005, har varehandelens annonsering i papiraviser "bare" falt med 50 prosent de siste syv årene- Dette er har alltid vært den største inntektskilden og er nå den klart største gjenværende inntektskilden Et ytterligere fall i disse inntektene fra lokale butikker og tjenesteleverandører vil være veldig problematisk.
For det andre viser Alan Mutter tydelig at det ikke er de totale inntekter fra digital annonsering som er små, det er avisenes andel av disse annonseinntektene som er små. De digitale inntektene går i dag til andre aktører enn de tradisjonelle mediebedriftrene fordi disse i motsetning til andre, og kundene, ikke har klart overgangen til de nye digitale forretningsmodellene. Papiravisenes andel av de digitale annonsepengene i USA har falt gradvis og er i dag nede i under 10 prosent av det totale digitale annonsesalget:
Jeg vil tro at utviklingen i Norge når det gjelder forholdet mellom papir og digitalt er nokså lik den vi ser i USA, muligens med litt forsinket fall for papirmedier fordi finanskrisen var svakere i Norge enn i USA. Norge har imidlertid et interessant særtrekk som gjør at ikke alle de tradisjonelle papiravisaktørene har blitt kjørt forbi av digitale nykommere. Finn.no, med Schibsted og Aftenposten som største eiere, er noe så uvanlig i internasjonal sammenheng som en plattform og tjeneste for rubrikkannonsering på internett som et tradisjonelt papiraviskonsern står bak.
Det gjør at Finn.no i annonsemarkedet konkurrerer med og vinner over sine eiere Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad og Adresseavisen. En slik kannibalisering kan virke brutal, men hadde ikke Finn.no gjort dette ville noen andre gjort det, slik det har skjedd i andre land. Og det er tross alt mye lettere å eksportere Finn.no til andre land enn VG eller Aftenposten. Det gjør at er et norsk mediekonsern med røtter i papiraviser har lykkes med å bli en disruptiv digital aktør internasjonalt.
Det gjør at Finn.no i annonsemarkedet konkurrerer med og vinner over sine eiere Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad og Adresseavisen. En slik kannibalisering kan virke brutal, men hadde ikke Finn.no gjort dette ville noen andre gjort det, slik det har skjedd i andre land. Og det er tross alt mye lettere å eksportere Finn.no til andre land enn VG eller Aftenposten. Det gjør at er et norsk mediekonsern med røtter i papiraviser har lykkes med å bli en disruptiv digital aktør internasjonalt.
Ingen kommentarer :
Legg inn en kommentar