mandag 8. august 2011

Bill Bryson på Kindle - også i Europa

Det er mye flott med vår nye digitale hverdag. Vi kan velge og vrake i musikk, filmer, fotballkamper og bøker på nettet- og få tak i det vi vil ha i løpet av noen sekunder - vanligvis til en mye lavere pris enn i analoge gamledager. Men denne fantatiske digitale virkeligheten har også sine små irritasjonsmomenter.

Noe av det mest irriterende er å se at noe er til salgs på nettet, men at det ikke er tilgjengelig i landet der du bor. Som for eksempel at filmene på iTunes eller Netflix som selges i USA ikke er tilgjengelige i Europa. Men også i forhold til ebøker opplever vi geografiske begrensninger som gjør at en ebok som er til salgs på nettet ikke nødvendigvis kan kjøpes av en kunde i Norge. Denne bloggposten og diskusjonen på bloggen til Eirik Newth for en tid tilbake gir et godt overblikk over situasjonen.

Hos Waterstones, Barnes and Noble og Sony Reader Store er det ikke mulig å kjøpe ebøker hvis du handler fra Norge. Det merkverdige er at en nettbokhandel som Barnes and Noble faktisk tilbyr frakt av papirbøker over hele verden, men å laste ned boken elektronisk kan du ikke gjøre. At man nekter folk å kjøpe en vare som  ligger klar i butikken er i det hele tatt ganske merkverdig. Med Amazon er det ikke så galt, det er hundretusener av tilgjengelige bøker til Kindle, men det er noen irritasjonsmomenter. Ikke alle bøker som selges i USA er tilgjengelige i Europa.

Det har for eksempel vært irriterende at Bill Brysons bøker ikke har vært tilgjengelige på Kindle for kunder i Europa. Bryson er en god og morsom forfatter som skriver reiseskildringer, om interessante steder, om språk og om vitenskap, bøker jeg tror mange kunne tenke seg å ha på en Kindle. Men nå har det skjedd en gledelig forandring til et bedre. I løpet av sommeren, har stort sett alle Bill Brysons bøker blitt tilgjengelige for Kindle. Om dette er en del av en større trend der forlagene vil bygge ned de geografiske hindringene, eller bare en tilfeldig endring, vet jeg ikke, men vi kan jo håpe.

Når jeg først er inne på Bill Bryson kan jeg jo også anbefale en bok han har skrevet som jeg leste i en sommerferie for noen år siden: hans glitrende vitenskapsbok A Short History of Nearly Everything. En ambisiøs bok som på noen hundre sider forsøker å forklare hvordan ting skjedde, som the big bang, jordens geologi, atomer og molekyler, partikkelfysikk, livet på jorden, evolusjon - og mange andre store naturvitenskapelige temaer. Ting som er ganske vanskelige å forklare, og mange synes var blant de kjedeligere tingene de lærte på skolen, men som Bryson klarer å formidle godt og gjøre spennende.

I tillegg til å forklare hvordan ting henger sammen rent naturvitenskapelig innen astronomi, fysikk, geologi, kjemi og biologi, er Bryson samtidig opptatt av å fortelle hvordan vitenskapen fant svarene. Hvordan naturvitenskapenes store navn, folk som Isaac Newton, Edwin Hubble, Charles Darwin og  Albert Einstein gikk motstrøms, stilte nye spørsmål og fant svar og sammenhenger som utfordret den etablerte tenkingen og førte til noen opphetede konflikter. Kunnskap om naturvitenskapene og om denne delen av vitenskapshistorien er en viktig del av allmenndannelsen i et samfunn, og denne boken er et bra bidrag til å spre viktig kunnskap.

2 kommentarer :

  1. For eit par-tre år sidan ordna eg meg ein jetcarrier.com konto/addresse for å få sendt nokre varer frå USA. Sidan eg brukte denne mellom anna på amazon.com, poppa addressen opp på sida for oppsettet av Kindle. Javel, tenkte eg og "flytta" til USA. Umiddelbart vart fleire bøker eg hadde sett var begrensa (fagbøker innen programmering) tilgjengeleg.

    Ei enkel, om litt tvilsom løysning, kanskje ikkje minst no som dette sannsynlegvis vil redde meg frå moms. Løysninga viste dog ein annan ting; bøker kjøpt på den internasjonale utgåva er $2 dyrare enn i USA. Dette betyr ingenting om du brukar 3G, sidan ein som "bebuar" i USA får $2 i roaming-utgifter per bok. Men! Etter at eg ordna meg Kindle 3 med WiFi, er dette eit større poeng. For internasjonale brukarar må fortsatt betale $2 meir, sjølv om bøkene vert lasta ned per WiFi. Eg veit dog ikkje korleis dette fungerar om du har ein Kindle med kun WiFi, der er vel sikkert ingen internasjonal versjon der.

    Der er forøvrig eit anna liknande irritasjonsmoment, eit som eg i heilheit trur er amazon si skuld, om enn forståeleg; om du abonnerar på magasin/aviser på Kindle, så får du ikkje bilete om du bur utanfor USA, formodentleg pga datakostnaden. I tillegg til eit noko tilbakeståande produkt, kostar kvart nummer $2 ekstra for internasjonale brukarar.

    Så inntil vidare, trur eg at eg "bur" i USA, får tilgang til alle bøker og magasin (med bilder), og betaler 2$ mindre per stk så lenge eg har Wifi tilgjengeleg.

    SvarSlett
  2. @Lars Ivar: Takk for gode kommentarer. Jeg er klar over at det finnes slike "workarounds" der du melder "virtuell flytting" til USA. Hadde det vært større og viktigere ting det var snakk om så ville jeg vurdert det, men jeg gidder rett og slett ikke bruke tid på det. Men jeg ser jo at mange av de mer teknologibevisste velger slike løsninger.

    Et enda dårligere alternativ for forlagene er at folk laster ned ulovlig når de ikke får tak i produktene.

    Når det gjelder magasiner og aviser har jeg sluttet å bruke Kindle, blant annet av de grunnene du nevner. IPad fungerer mye bedre og jeg tror Amazon må komme med et nytt brett som kan vise bilder i farger dersom de skal ha noen sjanse i det markedet.

    SvarSlett