onsdag 21. oktober 2009

Amazon Kindle i hus

Mandag ble den internasjonale versjonen av Amazon Kindle lansert. Midt på dagen onsdag leverte DHL min nye Kindle i postkassen hjemme i Bærum. Frakt fra USA tok under to dager. Men bøkene og avisene den skal fylles opp med kommer til å bruke under to minutter på reisen.

Amazons logistikk er veldig imponerende. Før har jeg pleid å bruke amazon.co.uk til å kjøpe bøker, men Kindle må man bestille fra amazon.com i USA. Og i følge "track your package" på amazon.com forlot den lageret i Louisville, Kentucky mandag ettermiddag og ankom Cincinatti, Ohio sent på kvelden. Tirsdag morgen var den i New York og ankom Leipzig, Tyskland tirsdag kveld. Tidlig onsdag morgen ankom den Oslo, ble tollbehandlet raskt og var i postkassen min i litt før kl 13.

Men det er innholdet som er viktigst. En ny bok på Amazon koster typisk rundt 11 dollar. Og gamle klassikere som Adam Smith, John Maynard Keynes, Edward Gibbon, Alexis de Toqueville, Karl Marx, Edmund Burke, Platon osv koster typisk rundt 3 dollar (under 20 kroner). Man kan bygge opp et helt klassisk bibliotek for småpenger. Og når nye bøker koster under 100 kroner blir man ikke akkurat ruinert av det heller. Wall Street Journal tok fram de helt store ordene og skrev mandag:


"On Monday, the Kindle 2 will become the first e-reader available globally. The only other events as important to the history of the book are the birth of print and the shift from the scroll to bound pages. The e-reader, now widely available, will likely change our thinking and our being as profoundly as the two previous pre-digital manifestations of text."


Brettet kan lagre rundt 1500 bøker. Men fordi man også har et arkivert eksemplar online hos Amazon, kan man også oppbevare det der og laste det ned et ubegrenset antall ganger når man trenger et eksemplar (og til seks ulike lesebrett så lenge de er knyttet til samme konto). Når man vil kjøpe en bok eller en avis så lastes den ned til lesebrettet via 3G telefonnettet uten noen ekstra kostnad. Faren for at man skal gå tom for lesestoff er heller ikke overhengende. Det er for tiden 350 000 boktitler å velge mellom, pluss abonnementer på aviser som Financial Times og New York Times.

Det er sikkert ulike meninger om hvor behagelig det er å lese en bok på denne måten. Jeg synes det er like bra som å lese på papir. Dessuten er skriftstørrelsen regulerbar og batteriet holder i mange dager. Og for de som er lei av sakspapirer på papir er denne dingsen også helt perfekt. Ved sende for eksempel en pdf-fil, doc-fil eller html-fil til sin egen Kindle via en egen epostadresse, blir dokumentene konvertert til et format som kan leses på Kindle.

Jeg har begynt å fylle opp denne dingsen med bøker, og vil sannsynligvis brukt en del penger på bøker og aviser i tiden som kommer, det er fristende når man kan surfe på Amazon og med et enkelt klikk få tak i akkurat den boken man vil ha i løpet av noen sekunder. Norske bøker og aviser er dessverre helt framværende, jeg skulle gjerne abonnert på et par norske aviser også på Kindle, og fylt opp med noen norske bøker, men det lar seg ikke gjøre. Jeg håper norske redaktører og forleggere ikke er like bakstreverske som tysk bokbransje som tviholder på lovbestemt fastpris på ebøker. Spiegel Online skriver:

"While people in the US can purchase Dan Brown's book online - and in the blink of an eye - for less than $10 dollars, Germans have to fork over €26 ($39) for it -- and only in bookstores. Although publishers have deemed it worthy of being printed in a first run of 1.2 million copies, they don't plan to offer it as an e-book."

Noen er sikkert negative til at Amazon bruker et proprietært filformat som begrenser muligheten for å bruke andre lesebrett. Jeg er for så vidt enig i at det er et lite problem. Men tilgangen til 350 000 bøker er for mitt vedkommende vikigere. Dessuten blir det helt sikkert et press i retning av større åpenhet ganske raskt når store konkurrenter som Barnes & Noble snart lanserer et konkurrerende lesebrett.

5 kommentarer :

  1. Jeg syntes det er et kjempeproblem at Kindle bruker et proprietært format. Ikke så mye fordi man ikke kan låne bøker av hverandre, men hva skjer hvis Amazon går konkurs en gang i fremtiden? Da risikerer man å miste de 1500(+) bøkene man har kjøpt. Hva med hvis Amazon av en eller annen grunn slutter å lage og støtte Kindle, da hadde det vært veldig kjekt om bøkene var tilgjengelig i et åpent standarisert format. I begge disse scenarioene ville det være bra å ha backup av på egen datamaskinen.

    SvarSlett
  2. Jeg er også skeptisk til Kindle og vil nok heller satse på en Sony Reader 300 (Pocket edition). Uansett så håper jeg du blogger litt om opplevelsene dine med ditt nye lesebrett (så får vi andre fortsette å forsøke og skrape sammen litt penger).
    Hva ble prisen for Kindle levert hjem til deg ?

    SvarSlett
  3. Fikk min Kindle igår jeg også, og har også fyllt den med en del bøker. Du kan fylle den med klassikere gratis (og lovlig) fra Gutenberg.org og Gutenberg.net.au, det meste eldre enn 50 år er det ikke copyright på. Det finnes også en del gamle norske bøker som Hamsun og Ibsen tilgjengelig hvis man søker.

    SvarSlett
  4. @John Arne: Ser ut som jeg har betalt 419 USD, men det inkluderer et lite omslag av lær til 30 USD (gjør at skjermen beskyttes, og så ser det litt mer ut som en bok). Forskjellen på den averterte prisen på 260 USD og rundt 390 USD som jeg har betalt er vel summen av frakt og toll.

    Ikke helt billig. Men med mitt forbruk av Amazon-bøker på papir tidligere blir dette faktisk ikke så dyrt som det kan virke. Investeringen er litt større, driftskostnadene går ned.

    Nå skal det vel riktignok sies at min dragning mot sånne dingser gjør at dette neppe blir det siste lesebrettet jeg kommer til å eie i årene som kommer.

    SvarSlett
  5. Har brukt min i 2 dager nå, og har bare gode erfaringer (bortsett fra litt problemer mot Kindle Store første dagen).
    Fant ingen norsk Kindle gruppe på facebook, så jeg har laget en som heter "Kindle Norge". Greit å utveksle litt erfaringer.

    SvarSlett