fredag 30. januar 2009

Ingen shoppingkrise

Jeg må innrømme at jeg har vært litt tvilende til de mest dramatiske påstandene om at varehandelen i Norge er i en omfattende krise. Og i dag kom tallene fra Statistisk Sentralbyrå som viser at vi handlet mer i desember 2008 enn i desember 2007:

"Verdiindeksen for detaljhandel totalt gikk opp med 3,2 prosent fra desember 2007 til desember 2008. Dagligvarebutikkene omsatte i verdi (ikke justert for prisendringer) for 9,0 prosent mer i samme periode. Omsetningen av elektriske husholdningsapparater, møbler og byggevarer med bredt vareutvalg hadde en nedgang på henholdsvis 6,5, 5,6 og 4,5 prosent i desember i fjor sammenlignet med desember året før."

Problemene er med andre ord veldig ujevnt fordelt og noen spesialistbutikker er utvilsomt rammet av at folk låner mindre og sparer mer. Men veldig mye går bra fortsatt, selv om det er slik at vi innenlands i Norge kan oppleve at ting blir en del verre før de blir bedre igjen. Hovedutfordringen er å få til omstilling og innovasjon, og bedre Norges internasjonale konkurransekraft slik at bedrifter som konkurrerer med resten av verden ansetter folk igjen og at disse begynner å bruke penger på biler, hus, elektronikk og dagligvarer. Det kan ta litt tid. Da er det tross alt bra å konstatere at varehandelen gikk mye bedre enn mange fryktet i desember.

En annen målestokk på effektene av finanskrisen (i en litt smalere del av befolkningen) er det såkalt Porsche Cayenne-indeksen som jeg har vært inne på før. Den måler antall biler av merket Porsche Cayenne som ligger ute til salgs på Finn.no. Den 29. desember viste indeksen 56. I dag viser den 42. Så det er vel ikke panikktilstander.