Mye har endret seg det siste året i måten folk lever livene sine. Mindre reising, uteliv og sosiale sammenkomster. Mindre jobbing på kontoret og mer hjemmekontor. Mer tid til å ulike hjemmeaktiviteter som matlaging og oppussing. Mindre organisert trening på treningsstudio, mer trening på egenhånd utendørs.
Det meste av dette er helt nødvendige og naturlige tilpasninger til en situasjon påført utenfra, og sånn sett ikke spesielt overraskende. Det virkelig interessante spørsmålet er om adferden faller tilbake til situasjonen før korona så raskt det blir mulig, eller om noen av endringene har satt seg og kanskje blir mer varige.
En måte å analysere dette på er å se på endringer i google-søk gjennom koronaperioden og se om de søkene som har gått kraftig ned kommer opp igjen, og ikke minst om søk som har eksplodert i denne perioden faller raskt tilbake til utgangspunktet. The Economist skriver om dette i artikkelen "Covid-19 seems to have changed lifestyles for good" og slår der fast at ting blir noe mer normale igjen, men slett ikke helt som før. Det virker som enkelte endringer er i ferd med å feste seg.
Av ting som har gått kraftig ned er søk på "billett" og "restaurant". At vi fortsatt reiser mindre er ikke så overraskende, men vi går også mindre på restaurant. Selv om det de fleste steder er mulig igjen er det 17 prosent færre søk. Søk på "hangover" falt 40 prosent i mars, men er tilbake på normalt nivå. Hva så med det som har økt under koronakrisen, som baking og matlaging, sykling, streaming av filmer og ulike kunstneriske aktiviteter. The Economist skriver:
"Even as people are less comfortable going out and about, Google’s data show that they are persisting with home activities they picked up months ago. Take baking, for example. “Yeast” quickly became a fad, with searches rising by 280% in April—and by 1,300% in peckish Italy. Global interest has flattened since, but is still 19% above normal. Other gastronomic words show a similar pattern. (...) Though people are feasting at home, fitness has also become a priority during quarantine. Searches for “dumbbell” and “Strava”, a workout app, remain more than 60% above the usual level, despite gyms reopening. The continued interest in “electric bicycles” and “standing desks” (especially in America) shows that workers are making their transport and home offices healthier too.".
Ingen kommentarer :
Legg inn en kommentar