Mens det i enkelte bransjer, som varehandel og boligomsetning, ser ut til å gå riktig bra til tross for koronakrise, er det for noen bedrifter slik at andre kvartal var en nedtur ingen har opplevd maken til noen gang.
At nedgangen har vært svært ujevnt fordelt ser vi også godt i SSBs nye omsetningsindekser for andre kvartal i tre viktige næringer: Transport og lagring, overnatting og servering og informasjon og kommunikasjon. Tabellen over viser omsetning sammenlignet med 2010-nivå og sammenlignet med samme kvartal i fjor. Både mellom disse næringene og innenfor disse tre næringene er det noen helt ekstreme forskjeller.
For å ta transport og lagring først. Her har transporttjenester generelt, som ventet, hatt en generell nedgang på omkring ti prosent fra i fjor. Kanskje litt overraskende har sjøtransport hatt en oppgang på 18 prosent fra i fjor i andre kvartal, mens landtrasport, tjenester knyttet til transport og post- og distribusjonsvirksomhet alle har falt med litt over 10 prosent. Mens den virkelig store nedturen har kommet i lufttransport som har falt med 70 prosent sammenlignet med samme kvartal i fjor og omsetningen i flybransjen ligger på omkring en tredjedel av 2010-nivå.
Overnatting og servering har en nesten like brutal nedtur. Selv om noen i bransjen sikkert fikk en fin opptur i juni, på slutten av kvartalet, med flere norske besøkende, er dette på langt nær nok til å oppveie for stopp i utenlandske besøkende og, i enda større grad, det norske bedriftsmarkedet for kurs, årsmøter og konferanser, Det har i vår vært nokså tynt i rekkene på bursdager , konfirmasjoner og bryllup også. Tallene viser at omsetningstallene for overnatting har falt med 59 prosent, mens servering har falt med 43 prosent sammenligning med andre kvartal i fjor.
Innenfor den brede kategorien informasjon og kommunikasjon er det langt mer sammensatt og totaltallet på 8,3 prosent vekst fra i fjor til i år gir ikke så mye innsikt. Bryter man ned på bransjer ser man at radio- og fjernsynskringkasting har tapt 30 prosent omsetning fra i fjor, sannsynligvis på grunn av tapte reklameinntekter, mens produksjon av film, video, TV-programmer, musikk og lydopptak har falt med 14 prosent.
Men innenfor denne store kategorien som også omfatter telekommunikasjon og digitale tjenester finner vi også noen av koronakrisens vinnere. Forlagsvirksomhet, som inkluderer utgivelser av programvare og digital innholdsproduksjon, er opp over 3 prosent. Det samme er telekommunikasjon (mobil og bredbånd) og ulike digitale informasjonstjenester. Mens den største vinneren, med en vekst fra andre kvartal i fjor på over 20 prosent, er kategorien "tjenester tilknyttet informasjonsteknologi". Her finner vi de som drifter og forvalter it-systemener, utvikler, tester og setter sammen programvare og systemer, og ulike konsulenttjenester knyttet til alt dette. Vi har hørt en del om "sjokk-digitalisering" i koronatiden. Tallene viser at det kan stemme og at disse bedriftene har fått mye mer å gjøre den siste tiden.
Ingen kommentarer :
Legg inn en kommentar