søndag 2. februar 2014

Smarttelefonen

The Economist: Global smarthphone shipments
Telefonen er ikke lenger bare en telefon. Smarttelefoner er i realiteten kraftige små datamaskiner som er i ferd med å erobre hele verden, Vi bruker dem stadig mer til netthandel, til sosiale medier og alle mulige andre kommunikasjonsbehov. Helgens The Economist har et veldig interessant søyle-diagram (til venstre) basert på tall fra IDC som viser salget av smarttelefoner i verden i de fire årene fra 2010 til 2013.

Det viktigste man ser her er den enorme veksten i det globale markedet for smarttelefoner. I 2010 ble det solgt omkring 250 millioner. I 2013 passerte det årlige salget av smarttelefoner en milliard enheter. Til sammenligning ble det solgt 318 millioner PCer i 2013, noe som var en liten nedgang fra året før.

Fordi smarttelefonen på kort tid er blitt selve plattformen for så mange av våre data- om kommunikasjonsbehov, er det et utrolig interessant marked for de store spillerne å være sette sitt preg på. Og frem til bare noen få år siden var mobiltelefoni en bransje dominert av de europeiske elektronikk- og telegigantene Nokia og Ericsson, utfordret av noen få andre fra Europa, Nord Amerika og Asia, som Siemens (Tyskland), Motorola (USA), HTC (Taiwan) og BlackBerry (Canada).

På grafen over ser vi at det fremdeles var slik i 2010 at Nokia var klart størst, foran BlackBerry nykommeren Apple og Samsung. De fire hadde hvert sitt operativsystem. De tre førstnevnete brukte hvert sitt egenutviklede operativsystem, mens Samsung droppet sitt eget og lanserte sin første Galaxy S det året med Android. I 2011 var det tre jevnstore på toppen, Apple, Samsung og Nokia, etter at de to første gjorde kraftige byks oppover og Nokia krympet. I 2012 hadde Samsung blitt størst og bare Apple var i nærheten. Til sammen hadde de to halvparten av det globale markedet for smarttelefoner i 2012, mens Nokia og BlackBerry krympet også i absolutte tall.

Tallene for 2013 er veldig interessante, og signaliserer at noe nytt er i ferd med å skje. Både Samsung (som hadde omtrent en tredel av det globale markedet) og Apple vokser videre, som ventet, Nokia og BlackBerry faller videre og er ikke lenger nevnt, men som vi ser på de nye fargene på grafen over har Lenovo (Kina), Huawei (Kina) og LG (Korea) blitt synlige. De har salgstall på nivå med det Apple hadde i 2010 og viser hvordan særlig Kina er i ferd med å ta nye posisjoner. For noen dager siden ble det kjent at Lenovo, som for noen år siden kjøpte IBMs PC-virksomhet, har kjøpt Motorola Mobility fra Google og har store ambisjoner også i den øvre delen av dette markedet.

Men mest interessant av alt i søylediagrammet er det raskt voksende grå feltet på toppen av søylene som heter "others". Det representerer hele 400 millioner solgte smarttelefoner i 2013. Noe er nok gamle kjenninger med lavere markedsandeler enn de store, men det meste av det grå er nye produsenter i Kina og India som produserer billige Android-telefoner. De bidrar nå sterkt til at det ikke bare noen få rike i verden som har tilgang til internett fra en smarttelefon.

Grafen minner produsenter av mobiltelefoner både på den eventyrlige veksten de er en del av, men også på at dagens fantastiske innovative produkter svært raskt blir passert av noe som er radikalt nytt og bedre. Det spørs om det noen gang i historien har vært en produktserie der det innovasjonstakten har vært like rask, og der avstanden fra å være bejublet som den beste og mest innovative til å være helt akterutseilt er så kort.