torsdag 13. februar 2014

Legos comeback

Tidlig på 2000-tallet hadde Lego alvorlige problemer og det så ut som det var et spørsmål om selskapet ville overleve. PC-spill, Playstation og håndholdte spillkonsoller var det som økte. Plastklosser var helt ut og Lego tapte penger.

Men Lego falt ikke sammen. Omsetningen har økt fra 1 mrd dollar i 2004 til 5 mrd dollar i 2013, en helt eventyrlig vekst. Som grafen til høyre viser, har Lego blitt verdens nest største produsent av leker. The Economist skriver:

"In the 1990s growth slowed as children became increasingly glued to their computers. Lego has fought back by embracing the new media, diversifying into television, video games and, now, film. "The Lego Movie", released in America on February 7th, took $70m at the US box-office over its first weekend. (...) Lego is doing rather nicely: in the past five years its profits and number of employees have doubled."

Og Lego produserer fortsatt legoklosser, og selger flere enn noen gang. De bli stadig mer globale, og noen har regnet ut av vedens befolkning i gjennomsnitt eier 86 legoklosser hver. Noe av grunnen til suksessen er samarbeidet med andre kjente underholdningsmerkevarer, som Star Wars, Ringenes Herre og The Simpsons. Og fra å være en nederlagsdømt bedrift i tilbakegang, har Lego snudd seg rundt, lyktes med innovasjon, særlig når det gjelder å utvikle nye konsepter og nye grensesnitt mot kundene, og blitt en svært vellykket nordisk bedrift.