Utgangspunktet var at initiativtagerne mente at forskere ikke bare har et ansvar for å utvikle ny kunnskap, men også har et ansvar for å formidle kunnskapen de har til myndigheter, politikere, media og folk flest. For å oppnå dette arrangerer senteret studiepoenggivende kurs, konferanser, workshops, forelesninger og coaching. De har også et eget Master of Science program i journalistikk som lager en spennende kobling mellom en høyere medieutdanning og kunnskap om naturvitenskap, helse, miljø og teknologi.
Det er også interessant å lese om "The Flame Challenge", en internasjonal formidlingkonkurranse som handler om å finne det bidraget som best formidler kompleks naturvitenskap på en måte som en 11-åring er i stand til å forstå. Alan Alda beskriver bakgrunnen for ideen slik i New York Times:
"It’s something from my childhood. When I was about 11, I got obsessed with what was happening in a flame. I tried to figure out why they were so different from anything else I had ever seen. It gave off heat and light and you could put your finger through it — it didn’t have substance, apparently. There was nothing like it. So I asked a teacher. “It’s oxidation!” she said, flatly. No elaboration. It shut me down. So we started a contest for scientists: Tell us what a flame is in a way that an 11-year-old can understand. The point was to challenge scientists to explain something difficult in words that were both easy to understand and accurate. The first year we had 6,000 entries — kids and scientists. Now we have 20,000. This year, the question is “What is color?” I invite your readers to participate. The deadline is March 1."
Årets konkurranse om "What is color?" er åpen for tekst- og videobidrag fra forskere og realister fra hele verden. Men man må skynde seg, for fristen for å levere bidrag er allerede 1. april. Og i følge nettsiden har det allerede kommet inn bidrag fra 30 land, men kjenner vi Alan Alda rett, har han sikkert plass til flere.
Ingen kommentarer :
Legg inn en kommentar