søndag 20. oktober 2013

Den politiske reisen

Samtiden: En politisk reise
Onsdag i forrige uke ble jeg utnevnt til statssekretær i Kommunal- og moderniseringsdepartementet i ekstraordinært statsråd. Torsdag var jeg gjest i Dagsrevyen for å svare på noen spørsmål om hvordan jeg har havnet der. Og som ventet handlet de fleste spørsmålene om overgangen fra å være stortingsrepresentant for SV i 1989-97 til å være statssekretær for Høyre i 2013.

Skal man bli lei av disse spørsmålene om noe som ligger 16 år tilbake i tid og ikke akkurat er noen nyhet lenger? Kristin Halvorsen er forståelig nok litt lei av at jeg stadig blir invitert til å fortelle mediene hvorfor jeg ikke støtter SVs verdenssyn lenger, når det er så gammelt nytt. Hun sendte en hyggelig hilsen og minnet om et par viktige ting da hun skrev på Twitter samme kveld at:



Det ene det kan være greit å huske på er at det å ha vært en stortingsrepresentant for SV på 90-tallet neppe er noen kvalifikasjon når Høyre skal finne kandidater til regjeringsapparatet. Når jeg er blitt statssekretær har det lite med SV å gjøre, men mye med det jeg har holdt på med de 16 årene etter SV. De siste 12 årene har jeg vært med på å bygge opp og utvikle næringslivsorganisasjonen Abelia. I den sammenheng har jeg jobbet med kompetansepolitikk, med innovasjon, med kunnskapsledelse, med velferdsteknologi og med digitalisering, alt sammen relevant for modernisering av offentlig sektor.

I går kom Morten Dæhlen, dekan ved MatNat ved UiO, med en veldig hyggelig post om dette på sin blogg. Han bidrar til å skape en bra fallhøyde, men det skal det jo også være. I tillegg har jeg også fått en del erfaring som styremedlem ved Universitetet i Oslo, et programstyre i Norges Forskningsråd, et fakultetsstyre for helsefag ved en høyskole, et forskningssenter på innovasjon og flere ulike samarbeidsorganer i næringslivet. Noe som har gitt litt innsikt i hvordan politiske vedtak fungerer når de skal gjennomføres ute i samfunnet. 

Det andre det kan være grunn til å ta med seg for de som er opptatt av de mer politiske sidene ved overganger fra SV til Høyre, er at jeg i 2006 skrev en lengre artikkel i Samtiden om hvorfor det skjedde. Den ligger på nettet og heter "En politiske reise". Jeg tror det er noe av det bedre jeg har skrevet og anbefaler den gjerne til alle som er nysgjerrige på hvilke saker som var avgjørende for at jeg bestemte meg å reise for å finne et nytt politisk hjem.

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar