tirsdag 22. november 2011

Årskonferanse og Rosingpriser i Dataforeningen

2011-11-21 16.01.33.jpg
It-folket hadde sin årlige festaften mandag kveld med mat, drikke og utdeling av Rosingpriser til fortjente vinnere. En av vinnerne var Seevia, en grunderbedrift fra Måløy som har utviklet en katalogtjeneste for videosamtaler, noe det definitivt er behov for. En annen vinner var Jon S. Von Tetzchner i Opera Software som fikk årets hederspris.

Tidligere på dagen gjennomførte Dataforeningen sin årskonferanse der foredragene på ulike måter handlet om digitalisering, innovasjon og nye forretningsmodeller. Vi fikk høre fra statsråd Rigmor Aasrud om regjeringens digitale agenda, om Stockholm Stads store satsing på brukervennlige digitale tjenester til innbyggerne og fra CIO Sonja Chirico Indrebø om hvordan IT spiller en avgjørende rolle når Statoil leter etter mer olje og gass på sokkelen.

På scenen var også Morten Thorkildsen i IBM, Elling Rishoff i DNV og Ola Furu i CapGemini, sistnevnte hadde et godt personlig innlegg om ledelse og lederskap. Jeg holdt et innlegg om "det digitale samfunn", der jeg hadde noen refleksjoner om hvordan digitalisering og teknologi vil bidra til en enda raskere innovasjonstakt og endringstakt i årene som kommer. Jeg har lagt innlegget mitt på Slideshare.

Ettermiddagens høydepunkt og overraskelse var imidlertid Olav Balandin, CTO i Bipper, som hadde et glimrende foredrag om samspillet mellom IT og forretningsmodell i Bipper. Bipper vant en Rosingpris i fjor og er blitt svært kjent for to apps, Bipper Kids, som er en tjeneste som lar foreldre overvåke barnas mobilbruk. Og bSafe som er en trygghetsalarm på mobilen i form av en varslingsknapp du kan trykke på hvis du føler deg truet og trenger hjelp. Da sender telefonen en sms til utvalgte kontakter med en lenke til GPS-posisjonen din på kartet.

Noe av det spennende med Bipper er at de har valgt en helt rendyrket Cloud-strategi i alle ledd i verdikjeden sin, og hadde tatt i bruk gode tjenester i nettskyen på alt fra mail og Skype via dokumenthåndtering og prosjektstyringsverktøy til tjenesteplattformene som håndterer meldingsformidling og kundeservice. Og alt mulig annet. Som en ser på bildet over var noe av budskapet at man kan legge hele verdikjeden sin på Cloud-løsninger som koster en brøkdel av det man tidligere måtte betale for en slik infrastruktur.

Et annet interessant poeng med Bipper er at alle tjenestene de tilbyr i markedet finnes i en gratis "freemium"-versjon og en betalt premiumversjon. Her kan man se forskjellen på de to versjonene av bSafe, der den enkle versjonen er gratis og betalversjonen koster 20 USD i året. For Bipper Kids er det gjort en tilsvarende deling i gratis og premium. Strategien virker veldig gjennomtenkt og tydelig. Det blir spennende å se hvordan de lykkes.

Oppdatering 29.11.2011: Her er lenke til foredraget til Olav Balandin i Bipper. Og nederst på denne nettsiden hos Dataforeningen vil man finne lenkene til samtlige foredrag som ble holdt på konferansen.