mandag 14. november 2011

En veldig enkel innføring i sosiale medier

Hvilket sosiale medium egner seg egentlig best til å fortelle om hva du holder på med akkurat nå? Når og til hvilket formål er det Twitter, Facebook eller LinkedIn passer best, og hva bruker man egentlig Google + til? Denne enkle infografikken fra bloggen Breaking Copy gir oss svaret (klikk for større bilde):


Og takk til Vampus for å ha sporet opp denne infografikken og delt den på Facebook. Bloggen den strammer fra, BreakingCopy ser også ut som en interessant blogg ellers, med stoff om reklame, markedsføring, medier og tekstforfatterskap.

2 kommentarer :

  1. Endå ein kommentator på sosiale medier som ikkje har forstått Google+?

    Google+ er det første sosial mediet som er verdt å følge for meg, fordi det i motsetning til Facebook gir meg interessante meldingar (ingen postar statusar der, men ofte djuptgåande kommentarar, nokre har også bytta ut bloggen med G+). Og i motsetning til Twitter, gir G+ rom til å kommentere og diskutere.

    Google+ er for meg ikkje plassen der eg har vennane mine (ikkje som på Facebook iallfall), men no den viktigaste kjelda til interessant innhald og meiningar (Google reader er på andre plass).

    Om ein er ute etter folk som følger ein (som på twitter), så ser også G+ ut til å vere ein betre plass, og det er svært enkelt å finne meiningsfellar, eller dele meiningsfellane med andre.

    Vil dog tru at G+ ikkje kan ta over for Twitter for politikarar, sidan G+ gjer det mykje vanskelegare å styre retorikken ;)

    SvarSlett
  2. @Lars Ivar: Nå tror jeg vel et viktig stikkord for infografen er ironi.

    Men det er flere morsomme og ganske treffende poenger også, ikke minst når det gjelder LinkedIn og Google+. Jeg finner jevnlig verdifulle ting begge steder, LinkedIn har for eksempel noen grupper som er relevante å følge med på i jobbsammenheng. Og Google+ har generelt de mest oppegående folkene når det gjelder kunnskap om teknologi og det å være tidlig ute med det nye. Men som du sier blir det fort mye meningsfeller.

    Når det gjelder Twitter tror jeg ikke grunnen til at politikere og mediefolk flokker seg der er at man kan styre så mye, i hvert fall ikke retorikken(?) Det handler nok mer om å bli sett av mange, ikke minst kolleger i meningsbransjene.

    SvarSlett