torsdag 29. september 2011

Amazon lanserer Kindle Fire og tre andre brett

På forhånd var det knyttet ganske mye spenning til om Amazon i går ville lansere det første nettbrettet som virkelig utfordrer Apples iPad, i form av et nytt  brett med fargeskjerm. Det gjorde de på sett og vis, i form av den nye Kindle Fire, men det kanskje mest overraskende var at det ikke ble lansert bare en ny Kindle i går, men hele fire. Og bare en av disse er i farger.

Det er flere interessante ting ved disse nye lesebrettene til Amazon. Det klart mest interessante er den lave prisen. I brevet Jeff Bezos har skrevet til kundene på hjemmesiden åpner han med å si det slik:

"There at two types of companies: those that work hard to charge customers more, and those that work hard to charge customers less. Both approaches can work. We are firmly in the second camp."

Det er klare ord fra Bezos og det er utvilsomt riktig at andre vil slite med å konkurrerer på pris. Hvis vi begynner med det enkleste og billigste brettet, koster det 109 USD i internasjonal versjon og er enda mindre og lettere enn forrige generasjon, men med like stor skjerm som før. Det har trykknapper for å navigere og det har WiFi, men ikke 3G. Dette er mer enn godt nok til å lese vanlige bøker og er blitt så billig at det ikke er så mange bøker du skal kjøpe før det lønner seg framfor å kjøpe papir. Og det kan kjøpes allerede nå, mens de andre kommer i november.

Så har det kommet to nye brett som kombinerer e-blekk med touch-skjerm, men som heller ikke har fargeskjerm, en med og en uten 3G. De er ennå ikke til salgs utenfor USA, men skal man gjette blir prisen 139 USD uten 3G og 189 USD  med 3G, samme pris som på dagens Kindle med tastatur og knapper (som fortsatt er i salg). Touch-brettene er også litt mindre og lettere enn dagens Kindle, men litt tyngre enn den aller billigste utgaven. Hvor mye mer et touch screen er verdt kan sikkert diskuteres, men jeg vil tro at 3G versjonen av dette brettet vil være attraktivt. Da slipper man å ha et trådløst nettverk i nærheten når man skal kjøpe bøker.

Så har vi iPad-utfordreren Kindle Fire, som koster 199 USD i US-versjonen, men ennå ikke er til salgs internasjonalt. Den har en 7 tommers berøringsfølsom fargeskjerm, men er ganske nedstrippet i forhold til en iPad. Den har verken 3G eller kamera, men den har 8GB lagringplass på brettet og ubegrenset lagring i Amazons nettsky. Dette gjør at den koster en tredjedel av en iPad. Og jeg tror iPad er riktig målestokk, for dette er noe annet enn et lesebrett til bøker. Kindle Fire er ikke best egnet til dagens ebøker, i forhold til en tradisjonell Kindle har den langt kortere batterilevetid, er tyngre og har en skjerm som ikke egner seg i sollys, akkurat som en iPad. Da egner den seg bedre til film, spill, TV, bilder, magasiner og internett.

Vil den så lykkes med å utfordre iPad? Ja med en så lav pris vil den sikkert selge godt, særlig hvis det blir mye innhold tilgjengelig. I Norge vil det for eksempel handle om mulighet for å kjøpe eller leie film og TV-programmer og å spille spill. Jeg synes Bob Cringely har en bra analyse der han konkluderer med at han vil kjøpe en Kindle Fire til hvert av sine tre barn:

"I love the Kindle Fire tablet launched today, even though I have yet to touch one. I love the $199 price, the clever browser, the tight integration, the application, book and video marketplace, the small size, I even like the limited features compared with an iPad. The Kindle Fire is perfect… for my kids. I’ll be buying three of them for Christmas."

En annen interessant side ved Kindle Fire er integrasjonen mellom brettet, den nye nettleseren og nettskyen. Morten Ågnes i Nextgentel skriver godt om dette på bloggen sin. Som en av de store gigantene både på innhold og datalagring er det logisk at Amazon leter etter nye forretningsmuligheter der de kan utnytte denne posisjonen. Amazon er ikke et hardwareselskap som skal leve av å selge flest mulig brett. Det er til og med mulig de kryssubsidierer brettene. For Amazon handler det om å levere innhold på nye og bedre måter og å selge så mye som mulig av dette til kunder med brett.

Jeg vil også anbefale Nicholas Carrs refleksjoner rundt "The future arrives in the clothes of the past." på bloggen sin. Med det mener han at nye teknologier som er bærere av innhold alltid prøver å se ut som de gamle bærerne, innledningsvis. De første trykte bøkene etterlignet håndskrevne bøker. De første TV-programmene var teaterstykker og radioprogrammer som ble filmet. De første nettavisene etterlignet trykte aviser. Derfor er det også slik at dagens ebøker ser ut som papirbøker. Hele poenget innledningsvis er at den nye teknologien ikke skal skremme folk bort ved å være for forskjellige fra det man kjenner fra før. Derfor gjør man det så likt som mulig. Men gradvis trer den nye teknologiens muligheter frem, de gamle klærne kan fjernes og noe helt nytt trer frem.