mandag 22. mars 2010

Hva kjennetegner god ledelse av innovasjon?

Det er flere blogger hvor man kan finne kloke og inspirerende tanker om innovasjon og om ledelse. En av bloggene jeg prøver å kikke på med jevne mellomrom er Blogging Innovation. Bloggen er redigert av strategi- og innovasjonsrådgiver Braden Kelley, men har flere forskjellige skribenter.

I dag fant jeg en tankevekkende artikkel der skrevet av Paul Sloane med overskriften Key to Successful Innovation Leadership? I følge artikkelen er gode ledere av innovasjon ledere som trives med en viss uklarhet og usikkerhet om den videre retningen. De er opptatt av å stille spørsmål og utfordre egen organisasjon, og vet at det er flere veier til mål:

"Innovative leaders are comfortable with ambiguity. They know that there are many ways forward. They are evangelical about the vision but agnostic about how to achieve it. They have a clear strategy but are quite prepared to change tactics. They recognise the need for different leadership styles at different times. When it comes to innovative ideas they are alternately arsonists and firefighters. They go around starting fires under people - challenging them."

Skal man tro artikkelen er en god leder av innovasjon en nysgjerrig og rastløs leder, men også en leder som kan framstå som ganske schizofren for egen organisasjon.

"Innovative leaders are a little schizophrenic. They strive for success but fear it. They love to win yet they applaud failure. They are coldly analytical some times and hotly passionate at others. They use left brain and right brain techniques. Their management styles are sometimes tight and sometimes loose. They start fires and they put them out."

Nå skal man sikkert være varsom med for brede generaliseringer om personlige egenskaper hos ledere. Men dette er en interessant analyse. For det er utvilsomt noe i det at noen ledere og bedrifter evner å både starte og slukke branner på en slik måte at det fører til en jevn strøm av vellykket innovasjon.

Litt mer om hvordan dette skjer i praksis i en stor bedrift kan en lese om på Gary Hamels blogg i Wall Street Journal der han skriver om: W. L. Gore: Lessons from a Management Revolutionary. W. L. Gore er bedriften som utviklet Gore-Tex og har ganske spesielle tanker om innovasjon og ledelse. Konsernsjef Terri Kelly sier blant annet i intervjuet med Hamel at:

‘If you call a meeting, and no one shows up, you’re probably not a leader, because no one is willing to follow you.’ At Gore, the test of leadership is that simple: are others willing to follow you?