Skal man forstå et land må man forstå sporten de er mest opptatt av. I India er den sporten cricket. En sport som i følge dette foredraget av den indiske cricketkommentatoren Harsha Bhogle er blitt modernisert i parallell med at India selv er modernisert. Og selv om inderne i utgangspunktet har vært konservative og skeptiske til endringer i cricketsporten, omtrent som nordmenn og ski, er de opptatt av å tilpasse seg de nye reglene og vinne når endringene først er der.
En av disse endringene i cricket handler om lengden på kampene. Kamper før i tiden varte i dagevis, og fortsatt varer en ordinær landskamp i fem dager. Men for å få en mer TV-vennlig og sponsorvennlig form for cricket startet man for noen år siden med noe som heter Twenty20 cricket i England. Her varer en kamp i bare i litt over tre timer i stedet for i fem dager. Selve kampen endrer naturligvis karakter når man har mye dårligere tid. De som skal slå ballen må ta større risiko, noe som gjør det hele betydelig mer fartsfylt og offensivt. Inderne var motvillige, men de vant det første verdensmesterskapet og ble overbevist om at dette var fremtiden, i følge Harsha Bhogle.
En annen viktig endring i indisk cricket er at det nå handler om penger. Før i tiden var det prinser og fyrster som eide cricketlag. Det var en del av deres samfunnsoppdrag. I dag er det rike forretningsmenn, popstjerner og Bollywoodstjerner som sponser cricket. Cricket er blitt underholdningsindustri og big business. Forvandlingen fra et langsomt og omstendelig spill spilt av dannede menn i hvite skjorter og bukser er enorm. Nesten like stor som endringene i selve India.
Ingen kommentarer :
Legg inn en kommentar