torsdag 28. januar 2010

iPad - er det en "game changer"?

Nicholas Carr sier i sin blogg at Apples iPad er "Hello iPad, Goodbye PC". Jeg tror han er alt for rask med en slik konklusjon. iPad er en lekker dings, en slags krysning mellom iPhone og Kindle, som ser veldig morsom ut. Men noen fullverdig PC er den ikke.

Det er flere gode grunner til at iPad slik den ble presentert onsdag kveld ikke vil erstatte en PC. Mashable nevner over 10 ting som mangler. Kanskje er ikke alt dette like viktig, men hvis man skal konkurrere med en PC er det et problem hvis det ikke er multitasking, ikke er USB- inngang (man må bruke en adapter) og det ikke er Flash-støtte.

Dessuten er lagringsplassen bare på 64 GB i den største utgaven, uten mulighet for å utvide med minnekort. Det er også verdt å nevne at den ikke har støtter HD-video og heller ikke noen HDMI-utgang for å avspille til HDTVer.

Men jeg tror som sagt det er feil fokus å sammenligne iPad med bærbare PCer. Dette er en underholdningsmaskin og medieplattform som skal gi tilgang til alt mulig iPhone kan tilby av spill og andre apps. Den skal gi oss tilgang til TV-serier, film og musikk via iTunes. Og den skal gi tilgang til bøker, tidsskrifter og multimediale læremidler og andre kommende nyskapninger spesielt utviklet for iPad av en ny software- og innholdsindustri. Det er summen av alle disse mulighetene som er spennende.

Espen Andersen har et godt poeng når han kaller iPad for inngangsporten til et "økosystem". Jan Omdahl i Dagbladet kaller den en betalingsterminal. Det tror jeg er et godt bilde, og en ganske attraktiv modell for de som produserer musikk, film og journalistikk de i dag sliter med å ta betalt for. Jeg er i likhet med Omdahl egentlig litt tvilende til om vanlige aviser er så godt egnet for en slik hybridmodell, en slags mellomting mellom papir og nettavis. Nyheter er bedre på nett, der de er lenkbare og søkbare.

Men for tidsskrifter, TV-serier, filmer og nye multimedieprodukter som gir bilder og video en sentral plass, er dette en veldig spennende plattform. Mens Kindle har noen fortrinn når det gjelder å være en plattform for vanlige bøker (Mashable har skrevet om Kindles styrker og svakheter), er iPad helt overlegen når det gjelder foto og video.

Jeg tror ikke det som vil avgjøre suksessen til iPad er om den kan erstatte en PC. Det avgjørende for en slik mediedings er om den får noen "killer apps" vi bare må ha. Slik iPod hadde iTunes, med tilgang til omtrent all musikk i verden fra egen PC. Og slik iPhone tilbyr 30 000 (rettelse: 140 000) nedlastbare apps som bare er tilgjengelig på iPhone. For å bli like stor må iPad gi brukerne tilgang til noe de ikke har i dag. Da blir det en virkelig "game changer". Men her antar jeg at det kommer flere nyheter i tiden som kommer.