Selv har Apple på karakteristisk vis vært ganske tause. De har sendt ut en litt kryptisk invitasjon til en pressekonferanse på onsdag med illustrasjonen til venstre og "Come see our latest creation".
Men det "alle" ser ut til å vite er at dette er tidenes dings. En kombinert leseplate til ebøker, læreverktøy, musikkspiller, spillmaskin, medieavspiller til film og stort sett alt annet. Og naturligvis i farger i motsetning til Kindle. Brukergrensesnittet er i følge ryktene en slags forstørret iPhone. Hva den skal koste er det litt ulike spådommer om, men den blir ganske dyr i forhold til Kindle, kanskje rundt 600 USD. Noen mener den vil koste så mye som 1000 USD.
En grunn til at mediene er så enormt opptatt av denne leseplaten er at man håper dette er dingsen som skal redde avisbransjen ved å tilby en fungerende betalingsløsning for lesing av digitalt innhold. Nå styrer jo ikke Apple dette alene. For å kunne tilby andres innhold må man først ha på plass avtaler med mediehus, forlag, filmstudioer og plateselskap. Ryktene går om at Apple har snakket med HarperCollins (som er en del av News Corp) om bøker og snakket med McGraw-Hill og Hachette om lærebøker. Og de har helt sikkert snakket med mange innen aviser, film og TV også. Og når alternativet er stadig mer Google, kan det se ut som mange vil snakke med Apple.
Ryktene sier også at Apple planlegger å lage iTunes ute i nettskyen, slik at også Apples mediespillere kan få streamet musikk til dingsen slik Spotify gjør. Og at Apple har vært i samtaler om musikkindustrien og dette i det siste. Cnet News melder at det er mulig, men ikke sannsynlig at disse planene blir lansert allerede på onsdag.
Og så må jo dingsen ha kontakt med mobilt bredbånd, i følge ryktene snakker Apple med både AT&T og Verizon. Hva dette betyr for verden utenfor USA sies det ingenting om i disse ryktene, kanskje blir det som med iPhone at den kommer litt senere til resten av verden. Noen har begynt å regne på hva Apple kan tjene på leseplaten dersom den lykkes. Selger Apple fem millioner enheter kan det generere inntekter på tre milliarder dollar, i følge Apple Insider:
"Anticipation for an Apple Tablet (expected Jan 27) resembles that of Moses bringing down the 10 Commandments," Abramsky wrote. "Despite high expectations, we believe Apple plans to redefine portable computing -- as the Mac redefined the PC -- by 'creating' desire for a new converged portable device with innovative touch/gestures -- with iTunes content. A 'Hit' could provide a possible new growth engine for Apple."
Nå er det noen som mener at selve platen ikke er helt klar enda og at salget til kunder ikke vil begynne før i juni. Jeg antar at Steve Jobs og Moses skiller lag akkurat her, for Moses hadde nok tavlene med de ti bud klare allerede under lanseringen. Men hvis Steve Jobs redder medieindustrien blir han nok tilgitt for akkurat det.
Veldig spent på tableten. Men skjønner fortsatt ikke hvordan den skal endre avisenes vilkår radikalt.
SvarSlettAvisopplaget i USA er vel snaut 50 millioner. Hvis de selger 5 mill tableter, hvor baserer man da forventningen om maskinen som avisredder?
Godt poeng, Helge. Det blir jo i beste fall en viktig supplerende inntekt, kanskje noe som kan begrense inntektsfallet fra papiraviser noe. I disse tider kan jo det være viktig nok. Men det er ikke noe alternativ til dagens hovedplattform.
SvarSlettSant og si tror jeg (med forbehold om at jeg ikke vet hva Apple faktisk viser fram) at prisen og funksjonaliteten er slik at det kanskje heller er et "high-end" multimediebrett som egner seg til film, spill, TV-serier, interaktive lærebøker og fargerike tidsskrifter. Målgruppen for de som kjøper en dings til flere tusen kroner for å lese en bok eller en avis er neppe så stor.