tirsdag 12. januar 2010

Tata Nano kommer til Detroit

Mellom 11. og 24. januar arrangeres The North American International Auto Show i Detroit, Michigan. Dette er bilindustriens Mekka, i hvert fall var det situasjonen frem til ganske nylig. Men stemningen er ikke helt som før nå når GM er konkurs og Chrysler er kjøpt av italienere (og det er andre modeller enn bilmodeller hos Chrysler som har fått mest oppmerksomhet i New York Times bilblogg).

Den største stjernen av alle kommer også til Detroit, men ikke til bilutstillingen. I følge New York Times skal Tata Nano vises fram noen kilometer unna, på Detroit Science Center. Dette er bilen indiske ingeniører har skapt og som skal koste rundt 15 000 kroner i den enkleste utgaven. I følge Times of India skal en amerikansk versjon av Tata Nano lanseres i 2013.

På NHOs årskonferanse for noen dager siden sammenlignet Fredrik Hären bildet av Ratan Tata foran Tana Nano med bildet av Sputnik, fordi det markerer starten på en helt ny æra. Andre har sammenlignet det hvordan T-Forden transformerte bilindustrien for 100 år siden. Kanskje er begge sammenligninger overdrivelser. Men det ser ikke ut som mange tør å le av indiske ingeniører for tiden. Og skulle noen lure på hva Tata Motors ellers driver med, så eier de for eksempel Jaguar og Land Rover, som ble kjøpt fra Ford i 2008.

Mahindra, et annet indisk teknologiselskap, sier de vil gjøre det samme i flyindustrien som Tata gjør i bilindustrien. De skal lage små og billige fly. I følge Financial Times for et par dager siden:

"Mahindra, which last month acquired two Australian aviation companies - Gippsland Aeronautics and Aerostaff Australia - is planning to begin manufacturing two to 18-seater light aircraft for India that will be cheaper to buy and run than foreign brands and will be adapted for the country's tough conditions."Our dream is to be the Embraer of India," Hemant Luthra, president of Mahindra Systech Sector engineering arm, said in an interview."

Nå kan det være på sin plass å nevne at Embraer som her nevnes som et forbilde verken er nord-amerikansk eller europeisk. Embraer som med sine 17 000 ansatte er en av verdens største flyprodusenter, har sitt hovedkontor i São José dos Campos i Brasil. Og det tror jeg kanskje er et viktig poeng. Når India skal konkurrere om en lederrolle innenfor bilindustri og flyindustri er det slett ikke sikkert det er USA og Europa de vil være mest opptatt av å sammenligne seg med. For produktene som skal vinne kunder i de nye vekstmarkedene blir ikke laget der, men i Korea, Indonesia, Kina og Brasil, og i India.