fredag 4. desember 2009

Norsk teknologi i Microsofts produkter

Digi.no har et spennende hovedoppslag med overskriften "Norsk teknologi løfter Sharepoint og Bing". Det er snakk om to av Microsofts største satsinger der Fast leverer innmat. Sharepoint er et samhandlingsverktøy for virksomheter og Bing er den nye søkemotoren til Microsoft.

Det er snart to år siden Microsoft kjøpte det børsnoterte norske søkemotorselskapet Fast for 6,6 milliarder kroner. Mange var den gang redd for at et viktig utviklingsmiljø innen ikt ville forsvinne fra Norge. Utviklingen nå viser at det ikke trenger å være slik at oppkjøp betyr utflagging. Når et oppkjøp skjer fordi en stor kjøper trenger gode utviklingsmiljøer og kompetanse man ikke har selv, så kan resultatet bli svært positivt for alle.

Fast får glede av Microsofts finansielle kjempekrefter, distribusjonsapparat og produktbredde. Og Microsoft får glede av Fasts kompetanse på internettsøk, og kan bruke den inn i sine store applikasjoner. Det gjør at man kan selge til fryktelig mange flere enn før. Som Digi skriver:

"Det ikke beskjedne målet er å hundredoble antall bedrifter som bruker Fast. - Internt ser vi på dette som den første eksamen vår i Microsoft-systemet, sier Olstad, som leder hele Microsofts globale initiativ for bedriftsrelaterte søk. Det innebærer 380 utviklere, omtrent halvparten her i Norge."

En hundredobling av antall kunder er jo blitt en mulighet nettopp fordi en kan legge teknologien inn i et produkt som har hundre millioner brukere. For å si det litt enkelt: Før solgte Fast et avansert produkt til ganske få krevende kunder som var villig til å betale for en unik funksjonalitet. Nå leverer Bjørn Olstad og Fast en teknologi som forbedrer et produkt som har mange kunder fra før og får stadig flere. Det skaper noen begrensninger, for man må passe inn i Microsofts produktportefølje, men det skaper også flere nye muligheter. Det blir spennende å se hvor Fast-teknologi dukker opp i andre av Microsofts produkter.

I dag ble det endelig klart at Cisco kjøper Tandberg. Over 90 prosent av aksjonærene har godtatt budet. Fast sin posisjon i Microsoft viser at et slikt oppkjøp ikke behøver å være negativt. Det kan tvert imot skape masse nye muligheter, noe jeg tror er tilfelle med Tandberg og Cisco også.

Bildet over er av Bjørn Olstad, leder i Fast og leder for forretningsområdet for bedriftssøk i Microsoft. En dyktig og svært hyggelig mann som utmerker seg på mange måter, blant annet ved å ha vært forskningsdirektør i GE Vingmed Ultrasound og ved å være tidenes yngste professor ved NTNU.