torsdag 17. desember 2009

Staten sender pasientlister på diskett

Noen som husker disketter? 3,5 tommers plastdingser man brukte til å flytte filer mellom datamaskiner og som tok 1,4 MB med data. Nok plass til å lagre en kvart låt fra iTunes. Vanlige minnepinner i dag lagrer flere tusen ganger så mye data som en diskett. Bredbåndet jeg har hjemme overfører 1,4 MB data på under et sekund.

Derfor ble diskettene borte fra PC-ene og erstattet med bredbånd og minnepinner. Trodde vi. Men i Teknisk Ukeblad kan vi lese at staten fortsatt bruker disketter til å sende pasientlister til fastlegene:

"– Vi bruker mellom én og to millioner kroner i året på kopiering, pakking og utsending av disketter, opplyser seniorrådgiver Vegard Håvik i Helsedirektoratet. På denne måten får landets 4000 allmennleger – fastleger – oppdatert oversikt over sine pasienter én gang i måneden."

Nå har jo selvfølgelig fastleger i Norge både PC og bredbånd. Og de bruker det i økende grad som hovedkanal for rapportering og kommunikasjon. Fra 1. januar 2010 er leger også pålagt å bruke elektronisk innrapportering via Norsk Helsenett til legeoppgjør, sykemeldinger og legeerklæringer. Det er bra. For tidligere har helsesektoren fått mye kritikk av blant annet riksrevisjonen for å somle med å ta i bruk elektroniske løsninger som kan forenkle og effektivisere arbeidsprosessene.

Men av en eller annen ganske merkelig grunn sender likevel Statens Helseøkonomiforvalting (HELFO) ut pasientlister til fastlegene på diskett. Og det er ikke noen liten informasjonsmengde det er snakk om:

"Hvert år bytter 565 000 pasienter fastlege. Det er i gjennomsnitt 1548 bytter pr. dag, mens Helfo oppdaterer listene manuelt en gang pr. måned. Det gir et etterslep på informasjonen. Nå viser det seg at Helsedirektoratet i samarbeid med Nav har utviklet en elektronisk løsning, men den er ikke tatt i bruk. Årsaken er at ingen vil betale for å teste den ut. Staten krever at leverandørene tar regningen."

Og her er vel noe av kjernen. Staten finner ikke noen som vil betale for å ta i bruk en nettbasert elektronisk løsning. Litt pussig, for det ser jo ut som staten vil tjene ganske mye på å automatisere dette. Og det er jo vanlig at den som får gevinsten dekker investeringene som skal til. Da bankene innførte nettbank ba de ikke it-leverandørene eller kundene betale for det. Og på samme måte som nettbanker reduserte bankenes kostnader kraftig, vil elektronisk samhandling gi store gevinster i helsesektoren.

9 kommentarer :

  1. Tangerer bare topic her, men jeg er altså yngre enn deg, og jeg husker 5 1/4-tomms-diskettene!

    Så et par i et arkiv her om dagen. Nostalgi...

    SvarSlett
  2. Nostalgi. Og Teknisk Museum er fint. Men helst ikke på et legekontor.

    SvarSlett
  3. Eg er redd dette seier ganske mykje om dei enorme problema helsesektoren står overfor, ikkje minst på it-sida.

    SvarSlett
  4. Mest av alt sier dette noe om at ressursmangelen i helsenorge er et problem med mange nyanser.

    Det er kort og godt ikke riktig at alle innsparinger går ut over pasientene. Noen ganger blir resultatet bedre for alle parter.

    PS. Jeg har forresten en stasjonær PC med diskettdrev. En pentium core 2 duo med 4 giga minne. Drevet fulgte bare med på som en del av maskinpakken - men jeg regner med at jeg putter inn en kortleser eller noe på samme plass.

    SvarSlett
  5. Eg nektar å tru at det er ressursmangel som er årsaka. Eg trur heller det er mangel særleg på evne, og kanskje litt vilje, til å gjera heilt nødvendige it-organisatoriske endringar.

    SvarSlett
  6. Dette er nok bare enda en bekreftelse på systemfeilen i helsevesenet. Ansvarsfraskrivelse satt i system. Sentralisering, prinsipprytteri og begrensningstenkning i stedet for løsningsorientering. Dette er heldigvis løsbart - har skrevet litt selv på http://scrummaster.no

    SvarSlett
  7. De opprinnelige nyhetsoppslagene illustrerer jo fint kombinasjonen av desinformasjon og inkompetanse som er karakteristisk for NAV/HELFOs "løsning".
    For det første har de ikke laget en løsning, de har laget halvparten av en løsning. På dette har NAV/HELFO som vanlig brukt konsulenter, man må altså gå ut fra at dette kostet mellom 10 og 20 millioner kroner over flere år.
    Den andre halvparten av løsningen skal nå EPJ-leverandørene lage gratis og helst innen 1.1.10.
    Greit nok med elektronisk samhandling, men det er ikke nødvendigvis et fremskritt å erstatte en fungerende løsning til to millioner kroner i året med en som er halvferdig, "klar til test" og som koster mer enn to millioner kroner i måneden.

    SvarSlett
  8. "1,4 MB data på under et sekund." Sikker på at du ikke blander megabit og megabyte her? Eller har du over 10Mbit bredbånd hjemme?

    Men en annen sak er Norsk Helsenett som er en monopolist på å levere sikret bredbånd til sending mellom sykehus og fastlegekontor. Her burde man heller laget et system med kryptering i begge ender (f.eks. PGP-basert) og så sendt over vanlig bredbånd sånn at man hadde fått en mer normal konkurranse. Det er riktig nok statlig - foreløpig - men det er heller ingen garanti. Da man privatiserte telenor privatiserte man også telefonlinjene inn til husene til folk. (Omtrent som å skulle privatisere 0jernbanelinjene/Jernbaneverket når man privatiserte NSB).

    Ok. Hopper litt fra tema til tema her, men det er godt å få det ut.

    SvarSlett
  9. Hei, Fredrik. Lett å blande mebabits og megabytes, ja. Men jeg gjør ikke det. Jeg har over 10 Megabit hjemme, hele 25 Megabits/sek faktisk. Canal Digital kabel TV abonnement som heter Mega. Går ganske fort unna.

    SvarSlett