søndag 13. desember 2009

Kåring av Norges ti beste blogger

Året går mot slutten og det er tid for lister og kåringer. Også når det gjelder blogger. Nå er jo dette en særdeles subjektiv vitenskap, for blogger kommer i alle mulige sjangere. Og hva skal man egentlig vektlegge? Hvordan sammenligner man politiske blogger med moteblogger og interiørblogger?

Av den grunn er det naturligvis flere lister. Nettavisen har en topp 100 liste basert på trafikk, noe som ser ut til å favorisere rosabloggene. Twingly har en topp 100-liste som teller hvor mange andre blogger som lenker. Her er de bredere samfunnsorienterte bloggene godt representert, men også mange spennende temablogger. Og så har vi Svein Tore Martinsen som snart er i mål med sin kåring av den beste politiske bloggen i Norge.

Men hvilken blogg er det de mest aktive bloggerne selv mener er best? Hva er bloggernes parallell til engelsk fotballs "The Players' Player of the Year"? Her har Sonitus.org som daglig videreformidler gode blogginnlegg (også på Twitter) tatt på seg å arrangere Tordenbloggen. En konkurranse der bloggere selv stemmer på sine ti favoritter. I løpet av neste uke vil det bli kåret en norsk vinner.

I dag har Tordenbloggen publisert min stemmegivning i denne kåringen. Jeg synes det er veldig mange gode blogger der ute, og litt vanskelig å bestemme seg for hva jeg skal vektlegge. Men som en vil se av listen min, har jeg nok en dragning i retning av samfunnsengasjerte og politiske blogger. Og så liker jeg gode lederblogger, blogger som brukes til å vise frem hva en virksomhets ledelse står for av verdier og holdninger. Og gjerne til å øke salget gjennom å gå inn i en dialog med kundene sine. Her er min liste:

1. Steinars blogg. Mens andre bedriftsledere og -eiere ikke har tid til å bruke sosiale medier, er Steinar J. Olsen på blogg og twitter hele tiden. Og han er ganske avansert i sin bruk av for eksempel videoblogg og gjestebloggere. Bedriften Stormberg som han leder er en miljøbevisst og samfunnsbevisst bedrift som tar ansvar. Og bloggen bygger opp om den sterke og særpregede bedriftskulturen. Steiner er flink til å invitere andre inn i samtaler på bloggen. Det er høyt under taket, alle behandles med respekt. I valgkampen klarte Steinar å alle partilederne til å fortelle om sin klimapolitikk i kommentarfeltet i bloggen.

2. Virrvarr (Revolusjonært Roteloft). Røde meninger og temaer som i all hovedsak er langt unna det jeg er skriver om. Men Virrvarr er sannsynligvis den beste skribenten i hele blogsosfæren og skriver så gripende godt om både lyse og mørke temaer at man må bli påvirket. Veldig personlig om temaer som mobbing og psykisk sykdom. Men ganske allsidig, uforutsigbar og søkende i formen, derfor vanskelig å putte i bås. Slikt blir det en bra blogg ut av.

3. Vampus Verden. En blogg jeg stadig må besøke. Politisk liberal og godt til høyre, skarp i formen og masse humor. Vampus er bloggdronning og god til å bruke de mulighetene sosiale medier gir. Flink til å lenke til andre blogger og til aktuelle saker i andre medier. Hyppige oppdateringer og mye engasjement.

4. Sjefsengel (Engleblikk). En veldig særpreget og fin blogg laget av hotelleier og gründer Céline Thommessen. Masse entusiasme, veldig personlig og litt kaotisk i formen. Men her er det også mye stoff som egentlig handler om entreprenørskap og ledelse som det er verdt å med seg for alle som har en gründer i magen.

5. Konservativ.no. Den beste bloggeren i rikspolitikken akkurat nå er Torbjørn Røe Isaksen som tok en pause fram til i høst, men han er godt i gang igjen. Velskrevet og analytisk. Det er i grunnen godt å se at det i hvert fall er noen politikere som kan kommunisere i form av analyser og som setter ting inn i en ideologisk ramme.

6. Iskwews hjørne. Kunnskapsrik dame som blogger om mange forskjellige temaer som har med finans, politikk og samfunn å gjøre. Og om mer nære og private ting. Holder med Stabæk. En ryddig, men samtidig særpreget blogg det er lagt mye arbeid i.

7. Astrid Meland. Dette er en veldig lesverdig blogg. Jeg liker aller best Astrid Melands oppgjør med konspirasjonsteorier og ironiseringer over politisk korrekthet. Masse humor, men tydelig på holdninger og verdier. Hun har noen herlige runder med journalistikk som ikke holder mål kvalitetsmessig, blant i noen oppgjør med Erling Borgens filmer.

8. Eiriks forfatterblogg. Eiriks Newth lever av å skrive og holde foredrag, så bloggen hans er en sentral markedsføringskanal. Her er det naturlig nok mye om sosiale medier, om ebøker og om foredrag. Men også en rekke andre lettere nerdete temaer, og tips om hardware og software. For oss som liker slikt er dette en blogg man må innom jevnlig.

9. Kristin Clemets blogg. Kristin Clemet har bare blogget i et par måneder, men starten lover svært godt. Blogging er en form som passer til Kristins skarpe og spissformulerte analyser. Og den er minst like godt egnet til innleggene om hvordan politikk og regjeringsapparat egentlig fungerer. Det er mange innlegg til å bli klokere av på denne bloggen. En blogg der det helt sikkert vil bli produsert mye spennende fremover.

10. Tomsnakk. Eneste grunn til at Tom Therkildsen ikke er enda høyere opp på listen, kanskje blant de aller øverste, er at den oppdateres for sjelden, med bare 2-5 innlegg i måneden. For når Tom først skriver så blir det til noen av det beste som er produsert av politiske analyser i Norge. Innleggene tar opp en rekke ulike temarer som energipolitikk, kulturforskjeller, Iran, integrering og andre ting som opptar den tidligere statssekretæren til Jens Stoltenberg.

Og når jeg først er inne på noen litt mindre kjente samfunnsblogger som fortjener å bli lest av flere så vil jeg også nevne Eirik Bergesens kommunikasjonsblogg, Oddbjørn Evenshaug, Frustrert Frøken, og Torgeir Michaelsens blogg om politikk og sykkel. Og så må jeg også nevne Hjorten og Saccarina som står bak Tordenbloggen og derfor ikke får lov til å delta, men helt sikkert ville fått mange stemmer om de var med.

9 kommentarer :

  1. Beskjedenheit forbyr deg vel å ta med din eigen blogg på lista, men for mange av oss andre ville den nok vore med.

    Elles heilt einig i vurderinga av Tom Therkildsens Tomsnakk - ein veldig bra blogg som gjerne skulle hatt hyppigare oppdatering.

    SvarSlett
  2. Takk for hyggelig kommentar, Svein. Men man kan jo ikke stemme på seg selv synes jeg. Det er dessuten så mye bra blogger der ute at føles helt naturlig å være beskjeden.

    SvarSlett
  3. Oisann! Det var en veldig hyggelig liste å komme på. Tusen takk, Paul!

    Jeg føler ikke at jeg skriver nok for tiden til å havne på slike lister, men blir selvsagt veldig glad likevel :-)

    SvarSlett
  4. Jeg synes da du skriver nok til å havne på lista Isk, men det derre Stabæk-greiene synes jeg trekker kraftig ned altså!

    Forøvrig så er vi alle vinnere!

    SvarSlett
  5. Tusen takk for hyggelige ord, Paul!

    Jeg merker økt interesse i næringslivet fra folk som vurderer blogg. La oss håpe flere kommer på banen. Vi har mye å lære av hverandre:)

    SvarSlett
  6. Takk for hyggelig omtale, Paul! For meg er det ti år i UD med "ingen kommentar" som nå får utløp...

    SvarSlett
  7. Du glemmer din egen blogg! Den er min favoritt. Du overrasker, har få fordommer, stor troverdighet og skriver godt.

    Lista di er god, og jeg er nok en litt lettvekter av type journalist!

    SvarSlett
  8. Takk, Paul, for rosende omtale. Det var kjekt! Jeg sliter med produktiviteten - det er for mye annet å gjøre, dessverre. Men jeg trives med blogg-formatet; - det passer stort sett lengden min, og så kan jeg jobbe når det passer.

    Min liste er kortere enn din, men du har i alle fall en soleklar plass på den! Jeg er egentlig imponert over hvor mye arbeid enkelte legger ned i bloggingen - også du - og jeg nyter til fulle å kunne trekke på andres synspunkter og referanser så ofte jeg kan.

    Jeg tror neppe jeg vil greie å øke tempoet noe særlig neste år - det får bli hva det blir. Ønsker deg en riktig god jul. Hilsen Tom

    SvarSlett
  9. Takk for hyggelige tilbakemeldinger, og god jul til alle som kommenterer og alle andre som er innom og leser.

    Og Tom: Du har helt rett i at det blir litt arbeid (men det er det jo med dine lange analyserende innlegg også. Men jeg tror det passer godt til min måte å jobbe. Bloggen er en grei måte å sortere både meninger og lenker til andres meninger. Og så er jeg naturligvis heldig som har jeg jobb der blogging passer fint sammen med det jeg ellers gjør.

    SvarSlett