søndag 26. oktober 2008

Obama: Den mest effektive nettkampanjen noen gang

Et tips fra Tore O. som skriver mye om det amerikanske valget i bloggen sin. Han har en bra sak om Obamas bruk av internett. Tore har en del bra linker og skriver om et selskap som heter Blue State Digital som:

"...har laga teknologien og konseptet for den mest effektive og beste internettkampanjen noen sinne: www.barackobama.com"

Dette er nok helt riktig. Selv om det også er mye annet som favoriserer Obama nå (som for eksempel en ekstremt upopulær George Bush og en krise i amerikansk økonomi) så har Obamas folk vist at de behersker internett. Ikke bare som gammeldags hjemmeside eller portal, men for å bygge nettverk og skape dialog. Og ikke minst for å samle inn mer penger enn noen har klart før i historien.

En veldig bra analyse av de viktigiste elementene i denne internettstrategien er "6 Lessons We Can Learn from Barack Obamas Online Marketing Strategy." der forfatteren går igjennom forside, arkitektur, kanal for informasjon, kobling til sosiale nettsteder, mobil marketing - og ikke minst hvordan Obama gjør det lett å gi penger.

Obama har satt ny rekord i antall personer som har gitt penger til en politisk kampanje, 3,1 millioner personer i alt som har gitt over 600 millioner dollar. En viktig årsak er koblingen mellom Obamas nettsteder og sosiale nettverkstjenester som Facebook, MySpace og Twitter.

En bivirkning av denne suksessen er at noen har begynt å interessere seg for hvem som står bak alle de anonyme kredittkortdonasjonene over nettet.

Og et annet poeng: Det er fortsatt slik at de største pengene kommer fra store givere, også når det gjelder Obama. Til "The Committee for Change" som ble opprettet i juli kan alle som ikke ønsker å være anonyme nettdonorer gi opp til $ 70 000 hver. Det har også vært en stor suksess.