Jeg tror det er flere store forskjeller. Kanskje så store at vi kan oppleve at bedrifter med internettbaserte forretningsmodeller denne gangen er blant vinnerne nettopp fordi en krise i tradisjonelle virksomheter skaper behov for nye og mer kostnadseffektive løsninger. En "creative destruction" som fremmer mer ousourcing og mer nettbasert forretningsdrift er bra for it-bedriftene.
På torsdag la Google, internettøkonomiens største stjerne, frem sitt resultat for tredje kvartal. Mange hadde nok forventet en kraftig nedgang i nettopp Google. De lever jo av reklame, en sektor som i hvert fall blir hardt rammet i nedgangstider. Og hva skjer? Google leverte et kjemperesultat. Omsetningen er opp 31 % i forhold til for et år siden. Aksjekursen steg 10 % på fredag.
Hvorfor vokser akkurat Google i et marked der tradisjonelle medieaktører er blant de hardest rammede? US News har fem forslag til forklaringer. Det ligger nok noe viktig i en kombinasjon av a) veldig lave forventninger, b) ganske lav prising av teknologiaksjer i motsetning til i 2000, c) en fortsatt sterk underliggende vekst i internettøkonomien, og ikke minst: d) en lav-kost forretningsmodell og en markedsdominans som gir større robusthet mot å bli rammet av kundenes kostnadskutt.
Man må ikke overdrive forskjellen mellom "den nye" og den tradisjonelle økonomien slik det ble gjort i år 2000. Mesteparten av it-bransjen og internett-bransjen blir hardt rammet når finanssektor, boligbygging og varehandel gjør et svalestup. De er tross alt viktige kunder, og leverandører av it-utstyr, konsulenttjenester og prosjekter, og kan derfor bli vel så hardt rammet som kundene. Å finne bedrifter som merker effektene av finanskrisen er veldig lett. Men i en krise der neste alle rammes er kanskje noe av det mest interessante å finne ut hvilke virksomhetsmodeller som er best egnet til å få bedrifter ut av krisen igjen.
Ingen kommentarer :
Legg inn en kommentar