Hele transportsektoren er i ferd med å bli mindre fossil og mer miljøvennlig. Det gjelder også på sjøen der elektriske hurtigbåter, ferger og andre fartøyer utgjør en stadig større andel.
Og som på land er en helt sentral forutsetning for elektrifiseringen at det er tilgjengelig ladeinfrastruktur på plass, slik at det er minst like praktisk å bruke batterier og elmotor som det er å bruke diesel og forbrenningsmotor. Langs kysten krever det at fergekaiene har ladestrømanlegg. Og ifølge SSB har det vært en svært kraftig vekst de siste årene:
"En kartlegging foretatt av kystverket viser at det i august 2021 var anlagt 61 dedikerte ladeanlegg for elektriske ferjer i Norge, fordelt på 27 ferjesamband. Dette er 46 flere ladeanlegg sammenlignet med samme periode i 2019. Majoriteten av ferjesambandene med dedikerte ladestasjoner ligger på Vestlandet og er tilknyttet fylkesvegnettet. Ifølge Kystverket er det planlagt ytterligere 47 nye ladestasjoner innen utgangen av 2024."Men så holder det jo ikke at hurtigbåter og ferger i rutetrafikk er elektriske. Utfordringen er å også konvertere så mye som mulig av annet trafikk på sjøen helt eller delvis til fornybar energi. Her er behovene nokså ulike. Mens de mindre båtene kan bruke den ordinære strømforsyningen i havnene, vil større båter ha behov for landstrømanlegg med høyere spenning og effekt. Men også her skjer det en rask utbygging for tiden:
"Kartleggingen foretatt av kystverket viser at det i starten av august 2021 var etablert i alt 177 anlegg for landstrøm med elektrisk spenning på minimum 400 volt ved norske havner. Dette er en økning på 92 prosent sammenlignet med våren 2019. Av disse var 10 anlegg høyspente, 130 lavspente, mens 37 anlegg i kartleggingen hadde ukjent spenningsgrad. Flere av anleggene har kapasitet til å betjene mer enn ett fartøy av gangen og ved enkelte større havner er det installert flere landstrømanlegg for økt kapasitet. Kartet under viser plasseringen av landstrømanleggene og ladeanleggene for ferjer som er med i Kystverkets kartlegging.".
Ingen kommentarer :
Legg inn en kommentar