søndag 31. mai 2020

Koronamotstandens musikk (4): Love Shine a Light

Jeg har så langt i denne spalten konsentrert meg om den spanske sangen "Resistiré" som har blitt et musikalsk samlingspunkt i innsatsen helsetjenesten og andre gjør i kampen mot koronaviruset. Det er nå blitt mange "offisielle" innspillinger av sangen av artister i ulike land, og jeg tror jeg kommer tilbake til noen av disse. Og så er det hundrevis av videoer YouTube-brukere har laget selv der de synger sangen selv, fra karantenelivet, eller bruker den som soundtrack til videoer om det som skjer.

Men i dag må jeg ta en liten avstikker til et annet musikalsk felles bidrag. Ikke fordi jeg tror det blir stående som det viktigste, men den fortjener å bli nevnt. Det gjelder den avlyste Melodi Grand Prix-finalens musikalske dugnad der samtlige deltageres bidrag ble presentert, men ikke stemt over. Men der de også fremførte "Love Shine a Light". Sammen, men fra hvert sitt studio i sitt hjemland ble den innspilt og satt samen som en musikalsk støtte til alle som står i førstelinje i kampen.

Sangen, som vant finalen i 1997, er blant de beste som har vært med noen gang. Så det å lage denne nye versjonen, med selveste Katrina med  på vokal på slutten, er en utmerket måte å gi et musikalsk bidrag til både helsearbeidere og til de som er rammet av sykdommen eller på andre måter.

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar