lørdag 23. mai 2020

Koronamotstandens musikk (1): Resistiré

Som jeg var inne på i karantenemusikkspalten min her på bloggen i går er det ikke nok med gamle spillelister med koronarelevente titler. Kreative mennesker vi lage nye ting. Nye innspillinger av gamle, ofte bortgjemte, perler, eller helt nye sanger. Og som musikken alltid har gjort blir den et samlingspunkt og et soundtrack til viktige hendelser og dramatiske kriser.

Jeg kom plutselig over en svensk innspilling som ble utgitt på 17. mai, "Vi håller ut" (jeg skal komme tilbake til den), med masse kjente svenske artister som synger om å stå sammen holde motet opp i krisen, men oppdaget da at dette er en oversettelse av den spanske sangen "Resistré" som kom ut i april og er et tilsvarende samarbeid mellom kjente spanske artister som oppfordrer til å stå  sammen og gjøre motstand mot koronaviruset. Og som er sunget fra balkonger og på arbeidsplasser over hele Spania de siste ukene. Og sett 33 millioner ganger på YouTube:



Selve sangen er ikke ny, men ble utgitt av musikalduoen Dúo Dinámico i 1988. De de hadde sin egentlige storhetstid som utøvende artister på 60-tallet, men har også komponert Spanias vinnermelodi i Melodi Grand Prix i 1968 da Massiel sang "La, la, la". Duoen gav seg etter hvert, men i forbindelse med utgivelsen av en greatest hits-samling på slutten av 80-tallet skrev også noen nye sanger, der "Resistiré" var en av disse. Sangen var også med i Pedro Almodóvars film "Bind meg, elsk meg!" fra 1990.

Og nå er sangen blitt et soundtrack til den pågående koronakrisen. Jeg har så langt i hvert fall sett en meksikansk utgave og en svensk utgave, som jeg kommer tilbake til, men det kan også være flere. Og det kan helt sikkert også være andre slike musikalske samarbeidsprosjekter jeg bør komme tilbake til i denne nye musikkspalten om musikalsk koronamotstand.

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar