onsdag 27. mai 2020

4000 nye studieplasser er fordelt

Tidligere i mai kom nyheten om at regjeringen forslår hele 4000 nye studieplasser ved universitetene og høyskolene fra høsten. Og ytterligere 1000 plasser i den høyere yrkesutdanningen ved fagskolene.

Og denne uken fordelte kunnskapsdepartementet de nye studieplassene på studiestedet og fagområder. Hele landet er godt representert og hele 27 universiteter og høyskoler er på listen over studiesteder som får flere plasser.

Når det gjelder fagområder er det ikke overraskende noen utdanninger der det er en sterk økning i etterspørselen i arbeidslivet som styrkes spesielt. I Kunnskapsdepartementets egen pressemelding, under overskriften  "Prioriterer helse- og sosialfag, lærerutdanninger og IKT", skriver Kunnskapsdepartementet at:
  • Helse- og sosialfag, blant annet medisin, sykepleie og barnevern: om lag 1 100 studieplasser
  • Lærerutdanning, blant annet grunnskolelærer, PPU, barnehagelærer: Om lag 550 studieplasser
  • Matematisk-naturvitenskapelige fag med vekt på informatikk og teknologiske fag med vekt på IKT: Om lag 1 500 studieplasser
  • Juridiske og økonomisk-administrative fag: Om lag 800 studieplasser
  • Animasjon, utøvende musikk, film og kunst: Om lag 20 studieplasser
Som en ser på denne oversikte er det en solid satsing på informatikk og teknologiske fag som vil bidra godt til den videre digitale omstillingen vi skal gjennomføre i både privat og offentlig sektor fremover.

Ser vi på fordelingen på de ulike universitetene er det NTNU, Norges største universitet, som får flest nye plasser, i alt 464. Deretter følger UiT Norges arktiske universitet med 385 nye plasser, OsloMet med 326 plasser og Universitetet i Oslo med 307 plasser. 15 studiesteder får over 100 nye studenter til høsten. 

Men også en del av de mindre studiestedene får et løft og er begeistret fordi de får får en kraftig relativ økning i antall nye studenter. Et godt eksempel er Design og Arkitekthøyskolen som er tilbyr en svært populær utdanning innenfor design og har arbeidet lenge for å kunne ta imot flere studenter. Fra høsten blir det 30 flere. Det jubler de for på sine hjemmesider, og skriver at:

"Designmetodikk er i dag anerkjent som en vesentlig kompetanse for omstilling og innovasjon i både offentlig og privat sektor og spiller en stadig større rolle i samfunnsutviklingen. Dette åpner for nye muligheter gode nyheter for faget, for skolen, for arbeidslivet og for videre utvikling av fremtidsrettede løsninger."

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar