tirsdag 12. januar 2016

David Bowie som internett-visjonær

En av mine gode statssekretærkolleger kommenterte i dag at enkelte 50- og 60-åringers skriftemål i media om David Bowies betydning for livene deres begynner å ligne påfallende mye på forholdet en del tenåringsjenter har til Justin Bieber. Jeg ser det poenget, men prøver meg likevel med et videoklipp som viser hva slags ting han hadde på hjertet. Denne gangen handler det ikke om Bowies musikk, men om hans veldig interessante refleksjoner om internettets fremtid så langt tilbake som i 1999.

Her er et intervju på BBC med Jeremy Paxman der meningsutvekslingen mellom Bowie og en svært skeptisk Paxman foregår fra 6:00 minutter inn i videoen til omtrent 12:00 minutter.



Det fantes internett, nettbutikker og nettaviser i 1999, men det var begrenset hva man kunne flytte på av lyd, bilder og video på nett. MySpace kom først i 2002, iTunes Music Store i 2003, YouTube i 2005 og Facebook ble tilgjengelig for alle først i 2006. I 1999 var båndbredden svært lav og noen skrev fortsatt lange aviskronikker om at internett var en døgnsflue som ville forsvinne fordi folk ville bli lei av det. Internett var kanskje mest kjent for alle de nye små bedrifter som satset på internett, men som stort sett hadde det felles at de ikke tjente penger, noe som gjorde at de gikk konkurs i den store dot-com krisen i 2000.

Det er i denne konteksten Bowie sier ting om brukermedvirkning, samhandling, nye typer medieinnhold og overgangen fra en stor offentlige samtale til et mangfold av nisjesamtaler. Ting som  det er lett å forstå i dag, men som den gang var veldig visjonære. - Er ikke internett bare et nytt verktøy, en ny distribusjonskanal?, spør Paxman. - Nei, internett omdanner forholdet mellom innholdsprodusenter og publikum fullstendig, svarer Bowie. Over 15 år senere er det jo lett å se hvor rett han hadde, og vi vet at det vil skje mye mer, men dette er imponerende tydelige refleksjoner når man tenker på at de kom i 1999.

Bowie hadde faktisk så stor tro på internett at han i 1998 startet nettleverandøren BowieNet, som tilbød kundene oppringt intenett-aksess, mulighet til  å lage hjemmesider og et sted der man kunne lage grupper som delte innhold. Forretningsmannen David Bowie var ganske forutseende her.