søndag 22. desember 2013

iTunes Match endelig i Norge

I oktober 2011 lanserte Apple iTunes Match, en glimrende tjeneste som lar deg oppbevare musikken du eier i Apples nettsky iCloud og laste den ned når du trenger den. Av en aller annen grunn har ikke vi i Norge og resten av Norden fått tilgang til denne tjenesten før, men for noen dager siden var den på plass også i norsk iTunes. Apple beskriver hvordan iTunes Match fungerer på sin nettside:

"iTunes finner ut av hvilke av sangene dine som også finnes i iTunes Store. Om iTunes Match finner den samme sangen, legges den automatisk til i iCloud, slik at du kan lytte til den når som helst på en hvilken som helst enhet. Siden det finnes mer enn 26 millioner sanger på iTunes Store, er det store sjanser for at mesteparten av musikken din allerede finnes i iCloud.3 De sangene som ikke finnes på iTunes, blir lastet opp (noe som er mye raskere enn å laste opp hele musikkbiblioteket). Og ikke nok med det. Alle sangene dine som også finnes i iTunes, spilles av i 256 kbps AAC‑kvalitet (DRM‑fri) – selv om originaleksemplaret ditt var i dårligere kvalitet. Når musikken din først er i iCloud, kan du spille den på alle enhetene dine."

Veldig smart. Det er i hvert fall tre store fordeler med dette. Den ene er at iCloud vet hva du eier, så skulle du ødelegge eller miste samlingen din så kan du laste den ned på nytt. Den andre fordelen er at du slipper å bare kunne spille de sangene du har med deg på disken, eventuelt måtte ha med det hele biblioteket på alle dingsene. Med iTunes Match kan du laste ned musikken akkurat når du trenger den til iPoder og iPader , forutsatt at du har nettilgang, naturligvis.

Den tredje store fordelen er at det ikke bare er musikk som er kjøpt i iTunes, men all musikk som ligger i biblioteket overføres til og blir nedlastbar i nettskyen. Det vil si at det du for eksempel har overført fra CDer du har kjøpt blir "matchet" med katalogen til iTunes. Er musikken du eier fra før av dårligere kvalitet så oppgraderes den til musikk i 256 kbps-kvalitet, noe som i seg selv er et godt argument for å betale 249 kroner i året for å abonnere.