Slik ble det ikke, noe grafen til venstre viser med all tydelighet. Særlig bekymringsfull er tilbakegangen i matematikk. Jeg synes kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen sier det godt når han sier at vi har et realfagsproblem i Norge og konstaterer at:
– Vi må ha høyere ambisjoner enn å være i midtsjiktet blant OECD-landene. Vi ligger litt over gjennomsnittet i lesing og litt under snittet i matematikk og naturfag. Dette er resultater vi ikke kan være fornøyd med. (...) Kunnskapsløftet, som ble vedtatt i 2004, startet en snuoperasjon i norsk skole, men gjennomføringen har ikke vært god nok. Derfor vil vi prioritere det viktigste først, og det er mer kunnskap, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen.
Om det viktigste tiltaket sier han:
OECDs faktaark om de norske resultatene kan man lese her. Her slår det blant annet fast at bare Luxemburg og Sveits bruker mer penger pr elev enn Norge. Sett i lys av denne ressursbruken burde norske resultater være nær toppen, og ikke nær gjennomsnittet i OECD, slik det er nå. En mer grundig gjennomgang av de norske resultatene i matematikk, naturfag og lesing kan man lese her i rapporten "Fortsatt en vei å gå".
Dagens mest underlige kommentarer til PISA-tallene kom fra Trond Giske og Kristin Halvorsen. Som helt sentrale rødgrønne regjeringspolitikere de siste åtte årene er det vanskelig å hevde at de ikke har et politisk ansvar for utviklingen i norsk skole de siste årene. Men i stedet for å erkjenne at resultatene er alt for dårlige er både Trond Giske og Kristin Halvorsen mer opptatt av å fortelle at prestasjonene i Sverige har gått i feil retning. "Sverige er et skrekkeksempel" sier Trond Giske til Dagbladet i dag. Det er godt Torbjørn Røe Isaksen er mest opptatt av å gjøre noe som løfter resultatene her i Norge.
Ingen kommentarer :
Legg inn en kommentar