Nå har det faktisk skjedd en del forandringer etter kollapsen i 2008-09 da myndighetene gikk inn med ny kapital for å redde bedriften og på det meste eide 60.8 prosent av GM. For noen dager siden solgte staten sine siste aksjeposter og har klart å hente tilbake 39 milliarder dollar av de 50 milliardene som ble puttet inn for å redde selskapet. Så ting går gradvis litt bedre.
Helt alene som kvinnelig toppleder i et av USAs største industriselskaper blir ikke Mary Barra. Hun har fremtredende konsernsjefskolleger som Ginni Rometty i IBM, Meg Whitman i Hewlett-Packard, Marillyn Hewson i Lockheed Martin, Ursula Burns i Xerox og Indra Nooyi i PepsiCo. Men alle er i industrier der kvinner er i et lite mindretall på toppen. Nå mener The Economist at mer grunnleggende ting er i ferd med å endre seg og at det i blant annet General Motors blir satset veldig systematisk på å løfte frem flere kvinner i ledende posisjoner:
"The firm, embarrassed by its macho culture, has made a big effort to bring on female talent. Indeed, the carmaker now has a fast-growing cadre of top managers who are women; there are five more on its executive committee as well as Ms Barra. A quarter of its factory managers are female. A woman runs the crucial electric-vehicle programme."
En annen interessant ting ved Mary Barra er at hun er det The Economist litt humoristisk beskriver som "a car guy", det vil si at hun kommer innenfra bedriften og har ingeniørbakgrunn og ikke finansbakgrunn. I tillegg til teknisk kompetanse tilfører hun sannsynligvis også en annen og mer inkluderende lederstil enn det som har vært vanlig. I en interessant lederprofil i Financial Times på fredag omtales hun slik:
Dette er verdier og egenskaper hun vil ha god bruk for når hun nå skal redde amerikansk bilindustris flaggskip og har tatt på seg det som må være en av de vanskeligste lederjobbene i verden akkurat nå.
Ingen kommentarer :
Legg inn en kommentar