Det totale annonsesalget i 2011 var på 23,9 milliarder dollar, en nedgang på 7,3 prosent fra året før og det laveste nivået siden 1984. Nå er dette en sammenligning av nominelle tall, justert for inflasjon er tallet for 2011 egentlig halvparten av nivået i 1984, i følge bloggen til Allan D. Mutter. Det er ikke lenger siden enn 2005 at det ble satt ny rekord for salg av annonser i papiraviser med et salg på 49,4 milliarder dollar. I løpet av bare seks år er dette tallet halvert og helt andre aktører har overtatt mye av disse inntektene:
" The combined print and digital sales reported by the trade association for last year are less than half of the all-time sales peak of $49.4 billion achieved as recently as 2005. (...) The combined ad sales for all the newspapers in the United States last year were equal to only two-thirds of the sales of a single digital competitor, Google, whose annual revenues were $37.9 billion."
Bloggen til Mutter har også et par andre veldig interessante refleksjoner om inntektsutviklingen i de tradisjonelle avisene. Det er jo ikke slik at det er mindre reklame i verden enn tidligere, men den finnes andre steder enn i papiravisene. Mye er på internett, men hvis vi skal tro tallene fra Newspaper Association of America så er det ikke først og fremst papiravisenes nettsider som vinner på denne utviklingen, Det er helt andre aktører på internett som lykkes med å dra inn annonseinntekter. Mutter skriver:
Ingen kommentarer :
Legg inn en kommentar