Kronikk i Aftenposten om studiekvalitet.no |
Civita arrangerte et svært godt besøkt frokostmøte i forbindelse med lanseringen i dag, der Marianne Harg fra Tekna og Svein Olav Aamodt fra NIFU presenterte portalen og et panel tok diskusjonen i etterkant om betydningen av dette initiativet. Der deltok jeg sammen med blant annet Kristin Skogen Lund, studentleder Kim Kantardjiev og prorektor ved UiO Inga Bostad. Pussig nok var det studentens talsmann som fremstod som mest negativ til at allmennheten får bedre kunnskap om kvaliteten ved universitetene og høyskolene, men jeg har en mistanke om at han i denne saken ikke er helt representativ for studentene.
Nå kan man naturligvis innvende at det burde være en offentlig oppgave å tilgjengeliggjøre mest mulig relevant informasjon om offentlig finansierte universiteter og høyskolers kvalitet. Vi bruker tross alt en del milliarder skattekroner i året på høyere utdanning hvert år og vi bør lure på om vi får den kvaliteten vi kan forvente tilbake. Jeg tror ikke at noen av de som står bak den nye portalen er uenige i at myndighetene eller utdanningsinstitusjonene selv kunne gjort denne jobben. Men i mangel på slik en oversikt over denne type informasjon på nettet, der det er mulig å sammenligne på tvers av institusjoner, har noen av oss valgt å bidra aktivt i dette private initiativet.
Man kan naturligvis også innvende at det er mye mer viktig informasjon som burde være med i en slik oversikt i tillegg til det som ligger i studiekvalitet.no. For eksempel grundigere og bedre nasjonale studentundersøkelser eller arbeidsgiveres vurderinger av kvaliteten på kandidatene som kommer ut av de ulike studiestedene. Og svaret på dette er naturligvis at ja, vi bør utvide denne databasen med flere relevante data, men det viktigste nå var å komme i gang med de dataene som allerede finnes og som ligger i ulike offentlige databaser. Det er med andre ord myndighetens egne kvalitetsdata som er brukt, dette nye nettstedet har hatt som mål å samle og presentere kunnskapen på en bedre måte.
Jeg mener at det i hvert fall er tre grunner til at dette nettstedet og denne lanseringen er viktig:
For det første er det slik at studiekvalitet.no gjør det lettere for studenter å få oversikt over hvilke studieprogrammer som finnes innenfor ulike emner og fagområder. Ved å krysse av ved de studieprogrammene man ønsker å sammenligne, får man en oversikt over opptakskrav, karaktersnitt, antall internasjonale studenter, tilfredshet blant tidligere studenter, studenter pr faglige årsverk, hvor mange som har fått relevant jobb etter studiene, månedslønn etter studiene og noen andre indikatorer. Da kan man for eksempel sammenligne studieprogrammer innenfor kjemi, eller helt andre fag. I en kronikk i Aftenposten i dag skriver noen av oss som står bak portalen mer utfyllende om hvorfor det er bra at vi gjør mest mulig opplyste utdanningsvalg. Frafall i høyere utdanning koster både samfunnet og den enkelte mye penger. Mer informasjon vil sannsynligvis bidra til at flere treffer riktig.
For det andre handler dette om Norge som kunnskapssamfunn. Vår største nasjonale formue er ikke oljeformuen, men humankapitalen, den kunnskapen og kompetansen befolkningen har og som anvendes til å skape verdier. Da kunnskapsminister Kristin Halvorsen var finansminister pleide hun ved fremleggelsen av statsbudsjettet alltid å minne om at rundt 75 prosent av nasjonens formue er humankapital. Likevel vet vi langt mer om den utviklingen i verdien av oljeformuen, hvilke investeringer vi gjør og hvilken avkastning vi har hatt, enn om utviklingen i humankapitalen i Norge. Det er ikke bra at det er slik når det først og fremst er anvendelse av kunnskap vi skal leve av i fremtiden, ikke penger på bok. Noe av det aller viktigste vi kan og bør være opptatt av å måle i denne sammenhengen er utviklingen i kvalitet på våre universiteter og høyskoler.
For det tredje - og det er nok den aller viktigste effekten på kort sikt - så vil helt garantert de fleste som er målt og sammenlignet studere tallene sine svært nøye. Både på institusjonsnivå og innenfor fagmiljøene er man svært opptatt av om man er bedre eller dårligere enn andre. De som kommer godt ut av dette vil bruke tallene i sin markedsføring utad. De som ikke kommer godt ut av det vil kanskje hevde av slike målinger gir et skjevt bilde, men de vil like fullt være opptatt av å få et bedre resultat i fremtiden. Derfor bidrar synliggjøring og sammenligning av denne type data til forbedringer. Konkurranseinstinktet ved våre universiteter og høyskoler er ganske sterkt slik jeg opplever det, selv om de noen ganger sier noe annet, og forskere er jo også vant til at forskningen vurderes og evalueres hele tiden av andre forskere. Derfor er det helt naturlig at det vil komme både gode diskusjoner og flere oppfølgingstiltak som et resultat av studiekvalitet.no.
Og dette er jo også poenget, ikke å lage en endelig fasit. Ingen av de resultatene som presenteres gir noe helt entydig svar på hva som kjennetegner et godt universitet eller en god høyskole. Vi ønsker ikke at alle skal bli like heller, det er for eksempel en god ting om noen er mest opptatt av å være verdensledende på bestemte forskningsområder, mens andre ønsker å være best på å tilby profesjonsutdanninger som det vil bli økt etterspørsel i årene som kommer. Det vi trenger er universiteter og høyskoler som tør å differensiere seg og velge distinkte strategier, men der det uansett strategi er slik at høy kvalitet er det aller viktigste. En nettportal som dette er en glimrende mulighet for gode fagmiljøer som ikke er godt nok kjent til å bli synlige, sånn sett vil det kunne bidra til økt mangfold. Men skulle noen oppleve å få færre studenter fordi det synliggjøres at kvaliteten er alt for dårlig. så er også det et bra utfall. De ressursene vil gjøre langt større nytte et annet sted.
Ordene "høy kvalitet" i høyere utdanning er vel det mest repetitivt brukte frasen og gjentas som et mantra på hver eneste side i offisielle utdanningspolitiske dokument.
SvarSlettMen når en skal se hvilke tiltak som etterfølges av et forslat om å satse på "høy kvalitet", er det også mye repetisjon: Som regel foreslås det rent formelle kvalitetskriterier som skal vurderes av en komité, eller NOKUT skal komme på besøk og lese noen styringsdokument for å se om de er i henhold til regelverket. Så skrives det en ny haug med dokumenter som kalles "kvalitetssikringssystem". Lærestedene påbys å undersøke studiekvaliteten gjennom spørreundersøkelser, men resultatene av disse er oftest gjemt vekk på side 73 i rapporter full av stygge Excel-grafer. Reultatene blir kun offentliggjort i en leseverdig form om studiekvaliteten på et studie er så høy at det kan skrives en skryteartikkel i en campusavis. Hvis et studium scorer dårlig, gjemmes resultatet effektivt vekk. Sammenligning av tallene er gjort så vanskelig at ingen skal orke eller være i stand til å gjøre det.
Ironisk at studiet som scorte høyest på kandidatundersøkelsne, jusstudiet i Tromsø nesten ble "avskiltet" da NOKUT skulle gjennomføre "kvalitetssikring" etter rent formelle kriterier.
Forskerforum 2008 "Akkrediteringskomité ble avskiltet"
http://www.forskerforum.no/wip4/akkrediteringskomit-ble-avskiltet/d.epl?id=1066922
@Anonym: Ja, og poenget med studiekvalitet.no er nettopp at data som i dag er vanskelig å finne skal gjøres lett tilgjengelig for alle.
SvarSlettJeg synes det er litt pussig at Norges 3. største utdanningsinstitusjon ikke er tatt med i vurderingen her? Handelshøyskolen BI har 20 000 studenter, men er utelatt fra studiekvalitet.no. Hvorfor det?
SvarSlett@Anonym: Ja, jeg er enig i at det er uheldig. BI burde vært med. Tror det henger sammen med at de helt eller delvis er utenfor de databasene som informasjonen hentes fra.
SvarSlettDet kommer nok av at BI ikke har villet levere data til Kandidatundersøkelsen som jeg forstår ligger til grunn for denne nettsiden.
SvarSlett@Anonym: Nei, det er ikke bare kandidatundersøkelsen, det er en rekke ulike datakilder. Bruk noen minutter på å undersøke så ser du raskt det. Jeg er helt sikker på at de private høyskolene gjerne vil være synlige her. En annen gruppe som mangler, og som gjerne skulle vært med, er fag med mindre enn 15 studenter.
SvarSlettMan finner data for BI på DBH, men BI er ikke med i NIFU sin kandidatundersøkelse eller en del av Samordna Opptak. BI gjør egne undersøkelser og deltar i generelle undersøkelser som tilsvarer kandidatunersøkelsen til NIFU. Dersom spørsmålene i disse undersøkelsene skiller seg, om enn marginalt, fra spørsmålsstillingen i NIFU, krever det tilpasning for å bruke disse data til sammenligning i en modell som den som er valgt på studiekvalitet.no. Men det lar seg gjøre. Utvalgene og svarprosenten er også høyere i disse undersøkelser enn i NIFU sin. Søkertall finnes såklart, og kan med mindre tilpasning sammenlignes med data fra SO.
SvarSlettDet får så være om små fag med 15 studenter ikke er med. Det er vanskelig å få gode data på så små grupper. Men at et kjempestort fagområde som markedsføring ikke er et alternativ i portalen, det er en svakhet som må rettes opp for at studiekvalitet.no skal være troverdig.
Undersøkelsene som ligger til grunn for portalen gjør at det kun er offentlige utdanningsinstitusjoner som faller innefor og kan sammenlignes. Det er et valg man har gjort, og det forundrer meg at den begrensningen forekommer når man ser hvilke aktører som står bak prosjektet.
G.
@Anonym: Vi har dessverre ikke hatt andre muligheter med de ressursene vi har hatt. Det å sette sammen data manuelt ville krevd mye mer ressurser. Jeg forundrer meg for øvrig over hvorfor du som er så kritisk er anonym (og lurer på om det er samme anonyme person eller flere forskjellige). Det er nokså ironisk å beskylde andre for å ikke være troverdige når man selv ikke en gang vil fortelle hva man heter. Jeg er blir veldig i tvil om det å åpne for anonyme kommentarer her på bloggen tilfører verdi, eller om jeg skal kutte det ut.
SvarSlettSynd at et så interessant og viktig nettsted som studiekvalitet.no er usynlig for de fleste brukerne, fordi studiene på nettstedet er lite søkbare fra google, bing og andre søkemotorer. Søk for eksempel i google etter "jus", og for å se bare hvilke studier som finnes på studiekvalitet.no, bruk som søkeord "site:studiekvalitet.no jus". En får da null treff, og hvis en får treff er heter alle sidene bare "søkeresultat". Dermed vil bare de brukerne som taster inn nettadressen til studiekvalitet.no finne den. De fleste som leter etter info om studier vil søke i søkemotor, og her vil treff fra studiekvalitet havne på hundredeplass :-(
SvarSlett