torsdag 21. oktober 2010

DVD-salget i USA ned 16 prosent hittil i år

Bloomberg Businessweek skriver i dag at salget av DVDer i USA har falt 16 prosent i løpet av årets første ni måneder. Og at selv om  blu-ray-formatet isolert sett vokser kraftig, oppveier ikke dette på langt nær det kraftige totalfallet i salg av film på et fysisk medium. Dette fallet reflekterer to ting, dels har totalmarkedet for kjøp av film og TV-programmer falt med fire prosent, til USD 12.6 milliarder. Men hovedårsaken er at forbrukernes vaner er i rask endring. Businessweek skriver:

"Consumers are adopting new ways of watching films, from online to kiosk rentals, forcing studios such as Walt Disney Co. and Time Warner Inc.’s Warner Bros. to adapt to a shrinking DVD market. Netflix Inc., the online and mail-order movie service, added 1.93 million subscribers last quarter. Blockbuster Inc., the largest DVD rental chain, filed for bankruptcy last month."

De ulike skjebnene til Blockbuster og Netflix er interessante. Blockbuster var verdens største videoutleiefirma og drev utleie fra 4000 fysiske butikker. De gikk konkurs i september etter at salget kollapset. Netflix er en av de store vinnerne, i hvert fall foreløpig. De bygget seg opp som et selskap som sendte ut leie dvd via postordre, men tilbyr i dag også streaming av film til PC, iPad, iPhone, spillkonsoller og set-top bokser. Dessuten er onlinetjenester som Hulu og filmer via iTunes i ferd med å ta av, tjenester som enda ikke er tilgjengelige her i Norge. Og rett rundt hjørnet har vi nye tjenester via Google TV og Apple TV, der slike streamingtjenester av filmer og TV-serier blir apps på TV-skjermen. For eksempel er Netflix en app hos begge.

Ikke i Norge riktignok, for her i landet er det foreløpig svært begrenset med nettsteder der man kan kjøpe eller streame film og TV via nettet. Nå blir sikkert mange skremt av å se at CD-salget i Norge har falt med 60 prosent siden i fjor på samme tid. Men likevel er det er forhåpentligvis bare et tidsspørsmål før rettighetsspørsmål og andre hindringer blir ryddet vekk for at vi får tilgang til både filmer, TV-serier og norske bøker elektronisk. For det er vel ingen som i 2010 tror at de kan redde salget av fysiske produkter ved å hindre at kundene får tilgang til en digital versjon?

5 kommentarer :

  1. Dette med at dvd og CD salget går ned er jo svært interessant. Personlig sluttet jeg å kjøpe cd'er fordi jeg kunne høre all musikken på youtube med høytalere på datamaskinen. Så har man jo Spotify om det ikke finnes der. Når det gjelder dvd'er så er det klart netflix er viktig i USA, men jeg tror vi skal være ærlige å si at det er fildelingen som er den store skurken. Det er et for dårlig utvalg på streaming tjenestene når det gjelder gamle filmer. Prisen er også for høy. Jeg har nettopp fått en Kindle DX og bruker den til å lese bøker. Den virker helt utmerket. Det får meg til å tro at bokbransjen kommer til å møte den samme sjebnen som platebransjen. Om noen år er det kanskje like få bokhandlere som det er platebutikker. Jeg tror løsningen ligger i å leie ut bøker for en lav pris slik som bibliotekene gjør i usa med sine ebøker. Man kan lage et betalt bibliotek hvor filene aldri er utlånte. For 10 kroner kan man leie ei bok for 1 måned. Etter en måned blir eboka uleselig automatisk. Skal man kjøpe eboka betaler man den fulle prisen. Det absolutt viktigste er at folk forventer at ny teknologi bringer dem større utvalg og lavere pris. Har man ikke disse to tingene i tilbudet sitt, så tyr folk til fildeling og piratkopiering.

    SvarSlett
  2. Var ikke Chaffey en gang SV'er?

    SvarSlett
  3. Helt riktig anonym. Men nå er han bare en kadre som fungerer som en "sovende celle" i NHO slik at de onde grusomme kommunistene kan slå til om 20 år.

    Vær skremt! Rød Front!

    SvarSlett
  4. Om 20 år? Hvis vi legger til de 13 årene som har gått siden jeg sluttet på Stortinget så skulle det bli 33 år til sammen. Det må være dette Lenin kalte "revolusjonær tålmodighet".

    SvarSlett
  5. Det er nok uavvergelig det som skjer. Vanene til folk endres.

    Jeg kjøper musikken jeg vil ha på fysisk media. Mange jeg kjenner laster ned over en lav sko. Siden sjansen for å bli tatt er liten, så er moralen deretter.

    På den andre siden, alternativet er nok radio. Så plateselskapene taper uansett. Enten laster folk ned eller så hører de på radio.

    Det er problemet til Spotify. Kundene bruker opplegget i stedet for radio. Da blir betalingen til artistene deretter.

    Artistene må finne måter å lage merverdi for de som liker det de gjør. Da øker nok også betalingsviljen.

    Det gjelder nok også spotify. Min vilje til å betale vil nok økt dramatisk hvis de hadde en anbefalingstjeneste a la Pandora i den betalbare seksjonen.

    Jeg ser at jeg konsumerer mindre musikk enn jeg gjorde før. Når jeg reiser, så har jeg ipoden full av podkaster og ikke musikk.

    De fleste artistene tjener pengene sine på konserter og salg av t-skjorter, etc. Da blir det ikke noe sælig moralsk forargelse igjen til de som laster ned ulovlig.

    Når det gjelder bøker, så har jeg så mange at plass er blitt et problem. Derfor er jeg blitt interessert i å kjøpe romaner på elektronisk form.

    På sikt tror jeg ikke at fysiske media forsvinner, men blir "premium" utgaven.

    Da er det slutt på min vilje til å strukturere kommentaren.

    SvarSlett