Tetris har en interessant historie. Det ble utviklet av noen unge datanerder i gamle Sovjetunionen. Men kanskje er Tetris en god illustrasjon av hvorfor god realfagsutdanning og kloke hoder ikke er nok, du må ha kapitalisme i tillegg. Man trenger et politisk system som aksepterer entreprenørskap og innovasjon i privat sektor for at det skal komme morsomme forbruksvarer og industri ut av kunnskapen. Wikipedia skriver historien slik:
"In June 1984, Alexey Pajitnov created Tetris on an Elektronika 60 while working for the Soviet Academy of Sciences at their Computer Center in Moscow with Dmitry Pavlovsky, and Vadim Gerasimov ported it to the IBM PC. Gerasimov reports that Pajitnov chose the name "Tetris" as "a combination of 'tetramino' and 'tennis'." From there, the PC game exploded into popularity, and began spreading all around Moscow. This version is available on Gerasimov's web site.
The IBM PC version eventually made its way to Budapest, Hungary, where it was ported to various platforms and was "discovered" by a British software house named Andromeda. They attempted to contact Pajitnov to secure the rights for the PC version, but before the deal was firmly settled, they had already sold the rights to Spectrum HoloByte. After failing to settle the deal with Pajitnov, Andromeda attempted to license it from the Hungarian programmers instead.
Meanwhile, before any legal rights were settled, the Spectrum HoloByte IBM PC version of Tetris was released in the United States in 1986. The game's popularity was tremendous, and many players were instantly hooked—it was a software blockbuster, with reviews such as in Computer Gaming World calling the game "deceptively simple and insidiously addictive". The details of the licensing issues were uncertain by this point, but in 1987 Andromeda managed to obtain copyright licensing for the IBM PC version and any other home computer system."
Hva så med Alexey Pajitnov som laget Tetris? Han fikk aldri noen stor del av inntektene fra spillsalget. Først i 1996 ble rettighetene Sovjetunionen hadde til spillet overført til Pajitnov slik at han kunne arbeide for å forsvare dem. Det ble etablert et selskap som het The Tetris Company (TTC) for å sørge for at rettighetene blir ivaretatt og som på et tidspunkt på slutten av 90 tallet truet alle som laget freeware versjoner av spillet med rettsak. Uten at jeg tror det har hjulpet så mye. Men på The Tetris Companys nettsider kan man i hvert fall spille Tetris i dag som en annerkjennelse til et av historiens viktigste dataspill.
Ingen kommentarer :
Legg inn en kommentar