tirsdag 2. juni 2009

USA: Annonsering i avisene falt 28 prosent i første kvartal

Interesseorganisasjonen Newspaper Association of America har i det stille offentliggjort noen helt skrekkelige tall for annonsesalget til avisene i første kvartal i år. Og selv om det ikke er slått så stort opp på NAAs hjemmeside, har den utmerkede bloggen til Allan D. Mutter "Reflections of a Newsosaur" evnen til å sette tallene inn i rett sammenheng. Han skriver:

"In the worst quarter in modern history for American newspapers, advertising sales fell by an unprecedented 28.3% in the first three months of 2009, plunging sales by more than $2.6 billion from the prior year. Statistics posted without publicity on the website of the Newspaper Association of America show that print ad sales fell by a historic 29.7% to $5.9 billion in the first period of this year and that online sales fell a record 13.4% to $696.3 million."

I følge Mutter har annonsesalget i aviser gått fra historisk topp til historisk katastrofe på utrolig kort tid:

"Barring a miraculous turnaround in the economy, the first quarter sales performance suggests the industry could be headed to its first year since 1987 of less than $30 billion in annual sales. By contrast, newspapers sold an all-time high of $49.4 billion in advertising as recently as 2005. If the industry achieved only $30 billion in sales this year, its volume would be 40% lower than it was four years ago."

De som mener nettavisene kan redde avisbransjen må også være ganske bekymret over disse tallene. Riktignok faller annonseinntektene prosentvis noe mindre enn i papirmediene, men de faller også kraftig, fra et nivå som fra før er en god del lavere enn papirmedienes annonseinntekter.