mandag 1. juni 2009

Fra General Motors til Government Motors

En epoke i amerikansk og global industrihistorie er over. Det privateide General Motors er konkurs etter å ha vært verdens største bilprodusent i 77 år. Bloomberg skriver:

"General Motors Corp., the world’s largest automaker for 77 years, will file for bankruptcy today, a landmark for an industry that defined American economic might.The filing, which GM executives said last year wouldn’t happen, marks the plunge of a company that used to make more than half the cars bought in the U.S., including the Corvette, the Cadillac and the Pontiac GTO."

Konkursen foregår riktignok ikke etter amerikansk konkurslovgivnings Chapter 7 (liquidation), men etter Chapter 11, som i GMs tilfelle betyr at de skal reorganiseres under et nytt statlig eierskap. Bloomberg forklarer hvordan det nye statlige GM vil se ut slik:

"The “new GM” will get $30.1 billion in bankruptcy financing from the government, and the Treasury “does not anticipate providing any additional assistance” after that, the Obama administration said yesterday in a statement. The federal government will have a 60 percent equity stake in the retooled automaker, and 12 percent will be held by the Canadian government, which is lending $9.5 billion to the company."

Det store spørsmålet er om dette (som Dagbladet i dag kaller "Government Motors" vil virke. Det må jo være et tankekors også for tilhengere av mye statlig eierskap dersom staten skal sitte igjen med alt som blir akterutseilt og ikke lenger tjener penger, mens private kapitalister kan flytte fokus til nye teknologier og forretningsmodeller som har større sjanser til å komme styrket ut av krisen. Wall Street Journal skriver:

"The question now facing 56,000 auto workers, 3,600 GM dealers and the Obama administration: Will it work? The government, which will own a majority of the company, is wagering upwards of $30 billion that it can return GM to profitability, reversing a decades-long decline by shearing away liabilities and creating a freshly competitive car maker by summer's end.The reorganization faces myriad risks, ranging from legal challenges to the uncertainty of when consumer demand for new cars will rebound. In becoming GM's new owner, the government is also entering largely unexplored terrain filled with political minefields, notably the possibility of meddling by Congress in the company's daily operations and business plans."

Kan i det hele tatt en bilprodusent som skal lykkes i en global konkurranse i en av verdens mest kunnskaps- og forskningsintensive bransjer lykkes dersom en amerikansk kongress stadig skal blande seg inn i beslutningene? Og er dette verdt 30 millarder dollar i skattebetalernes penger? Det må som sagt være et stort tankekors for alle tilhengere av mer statlig eierskap at akkurat General Motors skal være deres nye reklameplakat i tiden som kommer.