Det ene poenget Espen tar opp i artikkelen er at det er stor forskjell på hvordan ulike typer forsknings- og innovasjonsaktiviteter påvirkes av krisen. Innovasjonsprosesser og produktutvikling i bedriftene rammes hardt av finanskrisen fordi eksisterende prosjekter stoppes samtidig som det ikke settes i gang like mange nye ting.
Men samtidig er det også slik at grunnforskning ved universitetene og langsiktige grunnforskningsnære aktiviteter i bedriftene kan få en vekst fordi bevilgningene til forskning øker kraftig i en del land, for eksempel i USA (den enorme veksten i bevilgningene til energiforskning er illustrert i grafen). Norge har dessverre ikke et like stort løft i offentlig finansisert FoU og innovasjonsstøtte, men det kom noe i den første krisepakken.
Espens andre poeng er at vi må bli mer opptatt av hvordan krisen påvirker markedets etterspørsel etter innovasjon og ikke bare tilbudssiden. Og etterspørselen etter bestemte typer innovasjoner vil øke i krisetider skriver Espen:
Og så filosoferer Espen Andersen over om det kanskje er slik at det å gå motstrøms er et poeng i seg selv i slike tider som vi er inne i nå. At det i hyperinnovative bransjer kan være et poeng å være litt mer kjedelig for å skille seg ut. Og at det i de mer stillestående bransjene er lurt å være den innovative som viser veien ut av krisen. Det er neppe slik for alle, men dette er i hvert fall spennende tanker om hvordan nedgangstider kan gi mer innovasjon på flere områder.
Ingen kommentarer :
Legg inn en kommentar