onsdag 3. mars 2021

De største på strømming av film og musikk

Flere har meldt seg på i den globale kampen om å være størst innenfor strømmetjenester for film og musikk, men det er noen store og kjente navn som ligger helt i toppen. De nye som har kommet til har stort sett kjente navn de også. Man kan ikke konkurrere om kundene uten å tilby attraktivt innhold. Derfor er inngangsbarrierene ganske høye i strømmebransjen.

Det er nettstedet Visual Capitalist som skriver om "Streaming Wars" og hvilke tjenester som er de største innenfor betalte abonnementsbaserte strømmetjenester. Som omfatter film, musikk og nyheter, men nyhetsdelen av dette er relativt liten.

Den suverene globale lederen er Netflix med over 200 millioner abonnementer. Deretter følger, sikkert litt overraskende for mange, Amazon Prime Video med 150 millioner og Spotify med 144 millioner. Det betyr at Spotify er mer enn dobbelt så stor som Apple Music, mens Amazon Music har 55 millioner abonnenter og er litt bak Apple igjen..

Ellers finner vi kinesiske Tencent Video og Baidus iQIYI-tjeneste høyt på listen med 120 millioner abonnenter hver og Alibabas Youku med 90 millioner. Men mellom disse finner vi helt nye Disney+ som på et års tid har fått hele 95 millioner abonnenter til sin nye tjeneste. Det er mer allerede enn de hadde ambisjoner om å nå før 2024. Hva så med Apple og Googles filmstrømming? Google gjør dette gjennom YouTube som har kommet i YouTube Premium-utgave med strømming av film og musikk og har 30 millioner abonnementer, mens Apple+, som jeg synes det er litt vanskelig å forstå hva er, bare har fått 10 millioner så langt.

Det er stadig trangere om plassen når det nå er blitt flere medie- og teknologigiganter som vil kjempe om markedsandeler. I tillegg til Apple, Google og Disney, blant annet Paramount og HBO. For kundene er det i utgangspunktet helt utmerket et det er blitt flere leverandører og mer konkurranse når det gjelder strømmetjenester. Det kan bidra til både bedre innhold og lavere priser. På den annen side er det jo mer uoversiktlig og kanskje slik at man abonnerer på flere tjenester enn før fordi man ikke finner alt på et sted. Uansett blir det interessant å følge dette fremover. Det blir investert milliarder og konsekvensene blir enorme, ikke bare for de som er plattformselskaper, men for veldig mange andre også.

Det er jo interessant at grafikken over også har med en tradisjonell mediebedrift, New York Times, som også har en abonnementsbasert digital forretningsmodell for å spre sitt innhold, som er nyhetsstoff. De har 6 millioner betalende abonnenter. Det høres jo veldig mye ut, og er det i deres bransje, men det er et stykke opp til Netflix 204 millioner eller Amazon Prime Videos 150 millioner.

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar