mandag 3. desember 2012

Apple vs Google vs Facebook vs Amazon

Helgens The Economist har en leseverdig briefing, Another game of thrones, som ser nærmere på kampen om dominans på internett, der Apple, Google, Facebook og Amazon er blitt de store spillerne. Og der gamlekongen Microsoft slett ikke har gitt opp tanken om å bli en av de store spillerne igjen.

The Economist minner om at det ikke på noen måte er nytt innenfor it-verdenen at vi har en sterk rivalisering mellom de store. På 80-tallet hadde vi IBM vs Apple og på 90-tallet handlet det blant annet om Microsoft vs Netscape. Men dagens rivalisering er mer kompleks, mer omfattende og i tillegg preget av at fargerike gründere som Larry Page, Jeff Bezos og Mark Zuckerberg fortsatt er i førersetet. The Economist skriver:

"The battlefields on which the big four are fighting are, like most battlefields, messy and confusing. They are also numerous. Apple and Google are crossing swords in operating systems for smartphones and tablet computers; both firms and Amazon are butting heads in hardware; Google and Facebook have become sworn enemies in social networking; some of the other protagonists even have designs on e-commerce, which has long been Amazon’s stronghold. They also have territories to defend. Take Google. Its search engine gives it a rich heartland. The company continues to pour money into refining the algorithms that power this engine."

Disse fire gigantene har alle lykkes svært godt med det de driver med de siste årene og har vokst til å bli noen av verdens mest verdifulle bedrifter (Apple er i dag verdens største bedrift målt i markedsverdi). I tillegg tjener de penger raskere enn de velger å investere i nye satsinger, noe som gjør at de i dag har store "krigskasser", kontantbeholdninger som kan brukes til å kjøpe opp andre bedrifter. Så spør The Economist: Er ikke denne markedsdominansen i ferd med å bli et stort problem for konkurransen når det er slik at de store bare kan kjøpe opp nye utfordrere og fjerne dem fra arenaen når de blir brysomme?

Jo, naturligvis er det en fare for at de store kan bli for dominerende, svarer The Economist. Men myndighetene må være varsomme med å gå for langt i å blande seg opp i hvordan dette markedet virker, for eksempel ved å tvinge bedrifter til å splitte seg opp. Erfaringen til nå er at innovasjonskraften er så sterk og de teknologiske endringene så store, at det stadig skjer store forandringer i strukturen i markedene det er snakk om. Noe de fire nevnte selskapenes vekst er gode eksempler på. Innen mobiltelefoni for eksempel, der først Apple med iPhone og så Google med Android har klart å komme ut av intet og på kort tid bygget de største plattformene.

Ingen av dagens fire store er dømt til å lykkes til evig tid. Det vil helt sikker komme nye og innovative utfordrer med enda bedre produkter, tjenester og forretningsmodeller ingen har tenkt på før, og på denne måten får vi nok en runde med schumpeteriansk "kreativ destruksjon". Til glede for oss kunder. The Economist skriver i en lederartikkel, som ser litt nærmere på konkurranseforholdene på internett, og om det er behov for at myndighetene går mer drastisk til verks for å splitte opp dominerende aktører, at:

"The danger is that such corporate butchery would do more harm than good. The fact that people have flocked to big web firms’ platforms suggests that consumers are perfectly willing to trade some openness for convenience and ease-of-use. And if they do want to change providers, the cost of doing so has fallen dramatically in the broadband era. Switching to a new search engine or music service takes a matter of seconds. And this time, rather than there being one dominant player (as Microsoft was for a while), there is a war of all against all."