onsdag 28. juli 2010

Super Mario Galaxy 2

Ingen ferie er komplett uten en solid dose spill. I sommer kan alle eiere av en Nintendo Wii hygge seg med et helt nytt Super Mario spill, Super Mario Galaxy 2. I følge de store spillnettstedene Gamespot og IGN er dette et at de beste spillene som noen gang er laget, og det er lett å være enig i at det er veldig bra.

Noen lever kanskje fortsatt i den villfarelsen at Mario-spill er barnespill som ikke kan spilles av godt voksne mennesker. Barnslige er de jo, i den forstand at Mario-spill er positive og fulle av humor, uten andre bekymringer enn at prinsessen i soppriket blir bortført av en den onde skilpadden Bowser (historien er ganske lik fra gang til gang) og må reddes av Mario og vennene hans. Men rent spillteknisk er ikke dette enkle barnespill, her er det en rekke krevende utfordringer som krever masse tid og evne til å løse oppgaver. Det tar dagevis å komme seg igjennom hele, hvis man noen gang får tid til å fullføre og klarer alle utfordringene. Selv er jeg vel omtrent halvveis, og i tvil om jeg noen gang vil klare enkelte av banene. Og det er akkurat som det skal være med et godt spill.

Jeg skal ikke gjøre noe forsøk på å forklare veldig inngående hva spillet går ut på. Alle som har spilt Mario-spill vet at det rett og slett ikke lar seg beskrive i tekst, det må oppleves. Men kort fortalt så er det en del planeter ute i verdensrommet Mario besøker, og på disse er det tilsammen noe sånn som 120 ulike "baner" der man skal slå fiender, samle mynter og andre ting, og få en stjerne i belønning når oppgaven er løst. Noen av banene avsluttes med et stort monster, en "boss", som skal beseires for at man skal komme videre. Et ganske vanlig konsept i alle typer plattformspill. Det spesielle med Mariospillene er den utrolige kreativiteten som ligger i utformingen av oppgavene. Det er rett og slett gøy å gå løs på, og man blir stadig forbløffet over innovasjonsevnen. Her i Norge har Dagbladet gitt spillet terningkast seks og VG har gitt det fem på terningen, på grensen til seks.

For de som er interessert i de mer kommersielle resultatene til ulike spillkonsepter kan det jo nevnes at ganske mange av de bestselgende spillene i historien er Mariospill. Nintendo har siden starten i 1981 gitt ut over 200 ulike Mario-spill som tilsammen har solgt i anslagsvis 222 millioner eksemplarer. Det gjør Mario til det bestselgende game-franchiset i historien, foran Nintendos Pokemon som har solgt 200 millioner spill siden 1996, særlig på de håndholdte konsollene Gameboy og Nintendo DS. Til sammenligning har The Sims i alle varianter solgt 125 millioner spill, Fifas fotballspill fra Electronic Arts har solgt 68 millioner siden 1993 og Warcraft-franchiset til Blizzard har solgt 19 millioner spill.