lørdag 31. juli 2010

Ny Kindle klar i slutten av august

For noen dager siden blogget jeg om hvor fantastisk bra Amazon Kindle fungerer når man skal lese mye bøker i ferien, for eksempel i sterkt sollys og på steder der det ikke er mulig å lade etter noen timers bruk. Eller rett og slett når man ikke vil dra med seg kilovis med papir. Og nå har Amazon nettopp sluppet nyheten om at de oppgraderer til en ny tredjegenerasjons Kindle som kommer i slutten av august. Den skal bli enda bedre til nettopp de tingene som gjør Kindle bra i utgangspunktet:

For det første blir den enda litt mindre og lettere enn før, men med samme størrelse på selve skjermen. Det gjør at den veier under 250 gram, mindre enn en paperback. For det andre får den lengre batterilevetid, fire uker uten behov for lading hvis man har WiFi avslått. For det tredje får skjermen bedre kontrast og blir enda lettere å lese i sollys. Alle disse tingene er blant Kindles største konkurransefortrinn i dag, men strategien er tydeligvis å forbedre det som fungerer best ytterligere. Jeg tror det er smart av Amazon å satse nettopp der, og ikke etterligne multifunksjonsbrett eller smarttelefoner.

Men det er mer. Nå introduserer Amazon trådløs nettverkstilkobling (WiFi), noe som gjør det mulig å selge en utgave med både WiFi og 3G og en billigere utgave med bare WiFi, på samme måte som Apple gjør med iPad. Kindle i ren WiFi versjon vil bare koste 139 USD, og jeg vil tro mange ikke trenger 3G i tillegg, siden dette i motsetning til en iPad ikke er en maskin som er egnet til nettsurfing. Men selv om man betaler 50 dollar mer og får 3G dekning i 100 land er en Kindle likevel betydelig billigere enn en iPad, der den billigste versjonen koster 499 USD hos Apple i USA. Det kan også nevnes at Kindle nå kommer i to farger (svart og hvit), mens den tidligere bare var hvit. Og at lagringskapasiteten øker fra 1,5 GB til 4 GB, noe som gjør at det er plass til hele 3500 bøker.

Jeg tror ikke verken netbook pc, smartelefoner eller iPad vil bli mindre viktige på grunn av Kindle, men de vil brukes til andre ting, og er i større grad multifunksjonsverktøy, mens et lesebrett brukes til å lese. Man må også huske på at det for prisen av en iPad er mulig å utstyr en famile på fire eller fem med hver sin Kindle. Hvis man er opptatt av at barn skal ha tilgang på bøker og at det å lese bøker på engelsk i ung alder er en god investering, så er det utrolig flott med en bokhandel der 420 000 bøker er tilgjengelig også for norske kunder. I følge Amazon koster over 150 000 av disse bøkene under 6 dollar og mange nye bestselgere koster typisk under 12 dollar, eller godt under 100 kroner. Alt dette gjør at Kindle og andre billige og brukervennlige lesebrett ikke lenger er fjern fremtid, men raskt er i ferd med å bli en viktig del av bokbransjens nåtid

Derfor er et av vår tids største mysterier hvorfor ikke norsk bokbransje forlengst er i gang med å posisjonere seg i forhold til det som er i ferd med å skje. Norge har en en befolkning som er blant verdens mest tilpasningsdyktige når det gjelder å bruke informasjonsteknologi både i arbeidsliv og privat. Vi ligger nær verdenstoppen i pc-bruk, nettbankbruk og bruk av sosiale medier. Det er ingenting som tilsier at nordmenn vil være mindre interessert i å lese ebøker enn folk i andre land. Men utrolig nok er det ikke mulig å finne norske bøker blant 630 000 titler på Amazon. Noen katastrofe for oss lesere er det jo ikke, vi kan jo lese andre ting. Men for forfattere og forlag kan det rask bli et stort problem når man ikke er der leserne er.

Problemet bokbransjen står overfor, i likhet med ganske mange andre bransjer, handler om forretningsmodeller. Om hvordan de måtene man gjorde ting på før i tiden ikke fungerer lenger på grunn av en ny konkurrent med en helt ny forretningmodell, gjerne muliggjort av en digital teknologi. Som nettaviser, digital foto eller mp3-spillere. Og problemet man da ofte får er at aktøren som trues innser at noe må gjøres, men i stedet for å bytte forretningsmodell så prøver man å videreføre sin gamle måte å gjøre ting på innenfor rammen av ny teknologi. Det går sjelden bra, noe jeg sikkert kommer tilbake til her på bloggen fremover. Men i mellomtiden kan man jo lese Seth Godins tanker om Kindle. Han mener at selv Amazon ikke går langt nok når det gjelder å satse på disruptive forretningsmodeller, og har noen forslag. Amazons siste lansering er et skritt i riktig retning, men Seth Godin er ikke helt fornøyd.