En bedrift eller offentlig etat møter noen andre og litt mer kompliserte problemstillinger enn privatpersoner som blogger eller er på Facebook. En virksomhet må tenke igjennom hvem som skal skrive på vegne av virksomheten. Og om grensene for hva man kan si og ikke si skal nedfelles i noen egne kjøreregler for dem som snakker på vegne av bedriften. Er det for eksempel temaer man ikke bør snakke om? Kan det oppstå situasjoner der en må konsultere noen andre før man svarer?
Jeg fikk et tips og en lenke til en presentasjon NetCom har lagt ut på Slideshare om retningslinjer for bruk av sosiale medier. Det er en enkel og veldig pedagogisk måte å bygge noen felles kjøreregler på innad i bedriften som jeg tror andre kan ha nytte av å se på. Den sier noe om at det er bra for bedriften at de ansatte bruker sosiale medier, men at de må huske hvor de jobber. Så har den en oppsummering i form av 8 kjappe prinsipper. Deretter går de litt dypere inn i hvorfor bedriften bruker sosiale medier, hvem i bedriften som har ansvaret for ulike oppgaver, hva slags kommentarer man skal svare på og hvordan man skal svare.
NetCom er veldig tydelige på enkelte ting, blant annet at de ansatte skal opptre under fullt navn og fortelle hvor de jobber, og at de ikke sier negative ting om andre bedrifter og produkter. Og de er også veldig tydelige på at det er noen temaer man ikke diskuterer åpent, for eksempel børssensitiv informasjon og interne omorganiseringer.
Noe av poenget er jo å finne denne balansen mellom hva som kan kommenteres fritt, og hva som er underlagt andre regler. Akkurat hvilke grenser man bør sette kan sikkert variere litt fra virksomhet til virksomhet. Men jeg tror NetComs måte å gjøre dette på kan være et bra forbilde.
Det med å være åpen om hvem man representerer tror jeg er klokt. Fremstår det som at man forsøker å skjule hvem man representerer kan det fort bli oppfattet som astroturfing.
SvarSlettNår feks Ingrid Oline Ødegaard i Forretningsutviklings- og strategiavdelingen i Aftenposten lovpriser bloggplakaten i en kronikk i Adresseavisen med gmail adresse og uten å opplyse om hvor hun jobber kan det fort etterlate et inntrykk av at Schibsted i det skjulte forsøker å motarbeide konkurransen fra bloggerne.
Også det å få noen andre utenfor organisasjonen til å fronte egne interesser uten å opplyse om opprinnelig "avsender" er en dårlig ide, for også det kan en god blogger finne ute av. :)
Astroturfing, ja. En grasrotbevegelse laget av kunstgress. Morsomt begrep.
SvarSlettFant ikke noe bedre sted å legge mine kommentarer inn enn dette:
SvarSlett1) Fint gratis seminar 10-1-13 !
2)Ønsker meg en oppfølger om sosiale medier i vid forstand som går nærmere inn på mulighetene for teknologiske oppstartbedrifter som vil være på et verdensmarked i en smal nisje. (Som jeg tror er nødvendig i dagens forminskede verden, og som er kanskje nærmere Abelias medlemsmasse. (Altså ikke storbedrifters behov for makedsføring i det norske konsumentvaremarkedet eller andre som bare selger til det inenlandske norske marked)
Lars Monrad-Krohn
Takk for interessant seminar 10.1.13
SvarSlettØnsker meg en oppfølger som tar opp bruk av sosiale medier for eksporterende kunnskapsbedrifter.
Lars Monrad-Krohn