søndag 4. april 2010

Om iPad, PCer, Kindle og ebøker

I går var det lanseringsdag for iPad i USA. Nå er det litt tidlig å slå fast hvor stor denne suksessen blir, det vil blant annet være avhengig av hva slags medieinnhold, tjenester og spill som kommer. Men den har fått en god start. Det er ikke alle nye produkter som liveblogges av New York Times en hel dag når de kommer.

Og når det gjelder norske reaksjoner, fra folk som ikke klarte å vente til brettet kommer i norsk versjon, men måtte reise til New York, kan jeg anbefale Trygve Monsen, pensjonert journalist og medieentusiast. Han har en aktiv blogg og har også etablert en gruppe på Facebook som heter iPad for medierevolusjonære der han skriver om synspunkter og erfaringer. Det er mye entusiasme, noe jeg tror ikke er helt utypisk blant de mer endringsorienterte i mediebransjen som liker det de ser i en iPad.

For litt motvekt kan man jo lese Eirik Newth (litt bortgjemt på slutten av denne omtalen av en mobiltelefon) eller Cory Doctorow som er opptatt av teknologiplattformen til iPad og hvordan det at den er lukket, i den betydningen at tredjepartsaktører med egne tjenester ikke har fri adgang, vil begrense iPads muligheter som innovasjonsplattform på sikt. Eirik Newt skriver:

"Om ti år vil folk flest fremdeles bruke arvtakerne til dagens PCer, ganske enkelt fordi (som Cory Doctorow påpeker i denne glimrende oppsummeringen av hvorfor han ikke kommer til å kjøpe en iPad) innovasjon trives best under åpne forhold. Lik det eller ei, men det var Bill Gates’ modell som førte til at man vi fikk en datamaskin på hvert bord i det rike nord, og det er den samme åpne hardwaremodellen som er iferd med å gjøre det samme i India og Kina".

Dette er en gammel, men ganske viktig debatt for alle som skal velge hvilken hest man skal satse på. Når PCen har blitt en så vanvittig stor suksess har det mye med at alle kunne bygge PCer basert på IBMs spesifikasjoner og alle kan fritt lage programvare til maskinene, også programvare som kjøres på Windows og som kan være i direkte konkurranse med Microsofts egen programvare. Og selv om både IBM, Microsoft og Google ved flere anledninger er blitt beskyldt for å være monopolister, er det likevel et faktum at deres modeller for tredjepartsadgang har vært og er mer åpne enn Apples, der Apple lager hardware og Apple godkjenner hvilke programmer som kommer inn i iTunes App Store.

Akkurat nå er det for eksempel et stort spørsmål om Operas webleser Opera Mini skal kunne brukes på iPhone. Opera har søkt om å få være i App Store, men det er Apple som bestemmer hvilken programvare som får være der, selv om den er gratis. Dette kan høres ut som en liten sak, men det er ganske avgjørende for retningen denne industrien tar om de dominerende plattformene er åpne for tredjepartsaktører, også når de lager konkurrerende tjenester og programvare, eller om en stor aktør skal være både arkitekt, designer og portvakt. Det er ikke nødvendigvis galt å ha en slik modell, jeg er i grunnen veldig for at bedrifter selv skal kunne velge sin egen forretningsmodell fritt så lenge det ikke strider mot konkurranselovgivningen. Men det får noen konsekvenser både for bedriften selv og kan legge en hel del begrensninger på innovasjonsnettverket man kan ha rundt seg.

Når mediebedriftene og forlagene liker Apple så har det nok en viss sammenheng med den mer lukkede innovasjonsmodellen som tilsynelatende gjør det lettere å passe på at for eksempel innholdsleverandører får godt betalt og man unngår piratkopiering, men også legale, men disruptive distribusjonsmåter. Det er en helt legitim interesse, men spørsmålet er om den på sikt blir så begrensende på innovasjonen at den ikke er bærekraftig på sikt. Jeg tviler i hvert fall på at de som sier at det snart kan være på tide å kaste PCen får rett, den vil være en minst like viktig plattform for for nye tjenester, sosiale medier og forretningsmodeller i fremtiden. Men for egen del satser jeg gjerne på både Kindle og en iPad (i 3G versjon) i tillegg til PC.


"PricewaterhouseCoopers, a consultancy, reckons e-books will represent about 6% of consumer book sales in North America by 2013, up from 1.5% last year (see chart). Carolyn Reidy, the boss of Simon & Schuster, another big publisher, thinks they could account for 25% of the industry’s sales in America within three to five years. She may well be right if the iPad and other tablet computers take off, the prices of dedicated e-readers such as Amazon’s Kindle keep falling and more consumers start reading books on smart-phones."

Jeg tror tallene godt kan komme til å ligge i den høye enden av skalaen. Kindle er en flott innretning (selv har jeg nesten sluttet å lese papirbøker), og hvis iPad er så lekker som folk nå sier, så vil den utvilsomt bli enormt viktig for bokbransjen og magasinbransjen.

Og midt oppe i det som er blitt beskrevet som en kamp mellom Amazon og Apple om bokleserne så skulle man kanskje tro at de ville velge hver sin bokhandel koplet opp mot hvert sitt leserbrett, uten mulighet for å handle på tvers. Men slik er det tydeligvis ikke. Interessant nok er ikke Amazon så opptatt av å bare selge bøker til Kindle, de har laget gratis programvare som gjør at du kan lese Kindlebøker på iPad, på iPhone, på Blackberry og naturligvis på PC. Og Apple har tydeligvis ikke noe imot å slipp inn Amazon på sin hardware.

Grunnen til at Amazon vil selge bøker til iPad er nok at Amazon i bunn og grunn er en bokhandel og ikke en hardwarebedrift. Kindle har vært avgjørende for å få opp salget av ebøker, men det er ikke noe mål for Amazon å bare selge til eiere av en dings, de vil selge bøker til alle. Kundenes følelse av å være innelåst i et ikke-kompatibelt format reduseres dessuten når det er mulig å flytte bøker på tvers av ulike lesere. Og Apple , som faktisk er en hardwarebedrift som er flinke til å lage tjenester som maksimerer salget av hardware, antar jeg tenker at da er det lurt i å spille på lag med alle oss som allerede eier ebøker kjøpt hos Amazon. Selv om det kan være brysomt å slippe inn en konkurrerende bokhandel på iPad så er det verdt det dersom det gjør at du få tilgang en stor gruppe mennesker som allerede har ebøker og lurer litt på om de ser enda bedre ut på en iPad.