torsdag 19. februar 2009

Solhjell vil innføre en ny musikkskatt

I følge VG på nett har kunnskapsminister Bård Vegard Solhjell funnet ut at "...platebransjen kjemper en tapt kamp mot fildelerne, og foreslår i stedet en statlig finansieringsordning". 

Disse (litt forvirrende) synspunktene er også redegjort for på Solhjells blogg der han tar til orde for en ny avgift til det privateide TONO. Eller kanskje mer presist opprettelsen av et nytt TONO for innkreving av lisens for musikkk og film på nett. Og resultatet skal i følge statsråden bli at musikk på nett blir "gratis."

Det Solhjell egentlig sier er at han ikke vil stanse personer som laster ned film og musikk på internett ulovlig. Men som kjent må også kunstnere ha penger til mat og klær, så noen må betale. Og hvis ikke brukerne skal betale for det de bruker er det vel ikke så mange flere alternativer enn at vi andre gjør det gjennom høyere skatt eller en flat musikklisens av samme type som NRK-lisensen. Det er dette at andre må betale man av og til kaller "gratis", eventuelt "del godene". Jeg synes det er en usedvanlig dårlig ide uansett hva man kaller det.

Kjøpemusikk på nett i dag er veldig mye billigere enn en vinylplate på 80-tallet, selv om man ikke regner med den store lønns- og prisveksten som har vært de siste 20 årene. Det er derfor ikke spesielt sterke sosialpolitiske argumener for at interesse for popmusikk eller amerikansk film må subsidieres av staten. Det har tatt litt tid, men etter hvert har det også blitt lett å få tak i kjøpemusikk på internett. Jeg er stor fan av iTunes og har etter hvert fylt opp rundt 6680 sanger eller 45 GB på en iPod. Men det er fortsatt god plass.

I tillegg har jeg nettopp fått meg et årsabonnement hos Spotify der kan jeg høre på streamet musikk fra et gigantisk musikkbibliotek i et helt år til 999 kroner. Det er jo helt vanvittig billig. Og de som synes 1000 kroner i året er dyrt får alt dette gratis og legalt ved å høre litt reklame. For min del er det helt greit å betale litt for tilgang til det store biblioteket. Og i tillegg bruke iTunes til det jeg vil eie.

Det er lett å slutte seg til alle som sier at film- og musikkindustrien har vært særdeles dårlige til å utvikle nye forretningsmodeller tilpasset den nye digitale virkeligheten. Ikke fordi de er spesielt grådige, men fordi de har sovet. Og fortsatt er det slik at verken iTunes eller noen andre i Norge tilbyr noen fornuftig måte å kjøpe filmer eller TV-serier i nedlastbar form.

Et lite personlig hjertesukk om DVDer: Når i hvert fall et av barna liker å se samme barnefilmer om igjen i det uendelige, men riper overflaten på DVDene så de blir ødelagt etter ganske kort tid, så ville det vært så uendelig mye lettere om det var mulig å ha disse filmene på en harddisk og ikke på en liten plastskive. Men når RealDVD vil gi oss et verktøy for å kopiere DVDene over på harddisken på en legal og kontrollert måte så sier filmindustrien nei.

Jeg mener det er her hovedutfordringen ligger. Vi kan ikke godta ulovlig kopiering. Og det er meningsløst om vi skal innføre en ny skatt for å få skattebetalerne til å betale. Men vi må kunne kreve at film- og musikkindustrien skjønner hvilket tiår vi lever i.

2 kommentarer :

  1. Jeg er også spotify-frelst og betaler gledelig 99 kr i mnd for all musikken jeg trenger. Jeg synes det er billig. Samtidig sier forsker Hendrik Spilker at 20 kr pr enkeltperson i mnd tilsvarer inntektene artistene har fra fonogramsalg: http://tinyurl.com/b8snrb .

    Kjernen i debatten synes jeg bør være at teknologien muliggjør en helt ny tilgang til kultur. Når jeg med et tastetrykk får tilgang til nesten all musikk utgitt på store plateselskaper er det grunnleggende positivt. Så må vi finne løsninger for å sikre artistene finansiering. Spotify er et godt eksempel. Det blir spennende å se hva som skjer med ulovlig fildeling etter hvert som tjenesten brer om seg. Min spådom er at fildelingen går dramatisk ned.

    SvarSlett
  2. Jeg ripper konsekvent alle DVD-ene (som jeg har kjøpt) til ungene, fjerner all reklame, menyer osv med DVDshrink, og lagrer dette på en harddisk i hjemmenettverket. Så spiller jeg disse av på TVen med en mediaspiller (Tvix 4000). Alle filmene ligger da fint i menyene på boksen, og starter umiddelbart.

    Helt genialt.

    SvarSlett