Utslippene av klimagasser fra transportsektoren har gått ned de siste årene, selv om antall reisene har økt. Særlig etter 2014 har det vært nedgang i utslippene. Og selv om noe av dette skyldes stadig flere elbiler, er ikke det hele forklaringen. I SSBs omtale av oppdaterte tall om utslipp av CO2 fra transportsektoren kan vi lese at:
"Til tross for økt aktivitet i alle transportformene, var utslippene fra veitrafikk, lufttransport og jernbane 14 prosent lavere i 2019 enn i 2010, viser tall fra statistikken Utslipp til luft. De samlede utslippene av CO2 i Norge var på 42,2 millioner tonn i 2019. Av dette utgjorde utslippene fra veitrafikk rundt 20 prosent, mens luftfart stod for i underkant av 3 prosent og jernbane kun 0,1 prosent. Økt bruk av kollektivtransport og innfasing av mer miljøvennlig motorteknologi og drivstoff har redusert CO2-utslippet per passasjerkilometer og tonnkilometer for de fleste av transportformene de siste årene."Veitrafikken står for mesteparten av utslippene i transportsektoren, men her har utslippene falt med 15 prosent siden 2010. Særlig har utslippene fra personsporten falt. Det skyldes ikke at vi reiser mindre, men at en kombinasjon av langt høyere elbil-andel og økt innblanding av biodrivstoff. CO2-utslippene pr personkilometer fra personbiler er 29 prosent lavere i dag enn i 2010, slik grafen over viser.
Vi tenker vel ofte at busstransport er en langt mer miljøvennlig enn å kjøre bil. Men det forutsetter at kapasiteten blir godt utnyttet og at bussene er ganske fulle av passasjerer. På landsbasis og i gjennomsnitt er utslippene pr passasjerkilometer fra busser omtrent de samme som fra personbiler. Men den gode nyheten er at nedgangen for busser er enda sterkere. SSB skriver:
"Busser har det laveste CO2-utslippet per passasjerkilometer med 59 gram i 2019. Det er en nedgang på 34 prosent fra 2010. Passasjerbelegget på busser har variert i perioden. Fra 2011 til 2014 var passasjerbelegget relativt lavt, og utslippet per passasjerkilometer var høyere disse årene enn for personbiler. Fra 2014 økte passasjerbelegget, og bussene slapp ut mindre gram CO2 per passasjerkilometer."
Dette med god kapasitetsutnyttelse er også en viktig del av forklaringen på hvorfor klimagassutslippene fra luftfarten ikke øker selv om det har vært stor vekst i antall reisende de siste årene. SSB skriver:
"Siden 2010 har de beregnede utslippene av CO2 fra innenriks flygninger samlet sett gått ned med 1 prosent. Persontransporten mellom norske flyplasser har imidlertid økt betydelig i denne perioden, slik at de beregnede utslippene av CO2 per passasjerkilometer har blitt redusert noe mer. For 2019 er utslippet av CO2 fra innenriks persontransport med fly beregnet til 181 gram per passasjerkilometer, en nedgang på 9 prosent fra 199 gram i 2010."
Ingen kommentarer :
Legg inn en kommentar