søndag 21. juni 2020

Klimagassutslippene faller - også før Covid-19

Andre uke i juni kom det en gladmelding fra Statistisk Sentralbyrå og Klima- og miljødepartementet om at klimagassutslippene falt med 1 millioner tonn CO2-ekvivalenter i 2019, eller to prosent. Men etter en rask kontrollregning viste det seg at det har gått enda bedre: Klimagassutsplippene i 2019 falt med hele 3,4 prosent sammenlignet med året før.

Dette er fjerde år på rad med nedgang i utslippene og vi har nå de laveste utslippene i Norge siden 1993, for 27 år siden. SSB skriver:

"– Nedgangen i utslippet skyldtes i stor grad veitrafikk. Salget av bensin og autodiesel gikk ned dette året, samtidig som andelen biodrivstoff i drivstoffblandingen økte. Det resulterte i at klimagassutslippet fra veitrafikk ble redusert med 8 prosent til 8,4 millioner tonn CO2-ekvivalenter, forteller seniorrådgiver i SSB Trude Melby Bothner. Klimagassutslippene fra annen transport sank med 7 prosent sammenlignet med 2018. – Dette skyldes særlig redusert forbruk av marine gassoljer, anleggsdiesel og jetparafin, påpeker Bothner."

Så er det jo ganske åpenbart at den pågående koronakrisen vil gi store ytterligere reduksjoner i drivstoffbruk og tilhørende utslipp i 2020. Flybransjen er hardt rammet, men også annen transport, på vei og på havet, er sterkt påvirket. Mye av denne pandemiskapte nedgangen er forhåpentligvis forbigående og vil gå over når både varetransport og turisme tar seg opp igjen. Men kanskje ikke alt. Med flere videomøter, mer digitalisering, bedre ressursutnyttelse på mange områder og økte investeringer i grønne teknologier, kan vi forhåpentligvis få kuttet ytterligere på utslippene også i en normalsituasjon.

Det mest gledelige ved disse nye tallene er imidlertid at klimagassutslippene faller uavhengig av den dagsaktuelle økonomiske nedturen.. De har har falt fire år på rad, også da økonomien og næringslivet var inne i en god periode med høy vekst og lav arbeidsledighet. Grunnen er at politikken for å få ned utslippene virker. I sektorene der vi er en del at EUs kvotesystemer, blant annet i industrien, bidrar kvotesystemet til kostnadseffektive og gode miljøvalg. Og i transportsektoren, som ikke er en del av kvotesystemet, har den norske avgjiftspolitikken ført til at vi har verdens mest elektrifiserte transportsektor. Biler, busser og båter som går på vannkraft er blitt lønnsomt. Politikk virker.

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar