søndag 30. oktober 2016

The future of TV

Teleselskapet AT&T har lagt inn et bud på 108 milliarder dollar for alle aksjene i Time Warner, The Economist skriver at denne fusjonen må forstås som et forsøk på å skape et selskap som er i stand til å flyttes virksomheten dit TV-seerne er i ferd med å flytte seg ("Angling for the future of TV").

Det er fryktelig mye penger og det er to selskaper som allerede hver for seg har nokså omfangsrike porteføljer. The Economist skriver:

"Broadcasters are willing to pay more to show live sporting events, and to invest more in producing TV shows, to make their networks the must-see choice for viewers. This trend has spurred the largest-ever merger of a telecommunications company with a media firm. AT&T, America’s wireless and pay-TV giant, announced on October 22nd an offer for Time Warner, the owner of HBO, CNN and Warner Brothers studio, worth $109bn. In doing so AT&T is betting that a few vertically integrated platforms will dominate the future of viewing."

Selv om det kan være krevende å finne svaret, er det ikke særlig vanskelig å peke på problemet, Tradisjonell TV-seing er på full fart nedover, også i USA. Bare de over 50 holder stand, i alle andre aldersgrupper har det vært en markant fall i oppslutning om tradisjonell TV, Bare siden 2010 ser amerikanerne 11 prosent mindre på tradisjonell TV. De som er i aldersgruppen 12 til 24 ser 40 prosent mindre på TV og de som er 25-34 ser 30 prosent mindre TV. Selv seertallene til amerikansk fotball er på vei nedover. 

Akkurat hvordan denne fusjonen skal svare på utfordringen er ikke åpenbart, men en tanke er nok i hvert fall at når mobilnettene oppgraderes til 5G om noen år, og muliggjør enda mer høykvalitetes video over det mobilt internett, så blir det enda viktigere å ha tilgang på innhold som holder høy kvalitet og som folk vil se:

"Owning content might become more imperative as the multi-channel pay-TV system falls apart. Smaller TV networks and studios could be rolled into bigger ones. A recombination of CBS and Viacom would become more likely. Another Silicon Valley firm, like Apple, might jump into the production business as Netflix did, pouring billions more into programming. In that world AT&T’s purchase of Time Warner might then make more commercial sense. HBO NOW, the network’s new streaming service, could be one of the standalone channels on that TV set of the future."